Hlavní obsah

Budovu vážící 6200 tun během dvou dnů v Zürichu posunou o 60 metrů

Novinky, Petr Illek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bývalá správní budova strojního závodu Oerlikon (MFO) u nádraží Zürich-Oerlikon musí ustoupit výstavbě dvou nových nástupišť. Z tohoto důvodu bude třípatrový 12 metrů široký a 80 metrů dlouhý objekt vážící 6200 tun posunut o 60 metrů.

Foto: Petr Illek

Objekt v pohybu

Článek

V úterý 22. května v 11 hodin začalo přesouvání budovy v Zürichu-Oerlikonu. Přesun budovy si vyžádal investici ve výši přibližně 11 miliónů švýcarských franků, tj. zhruba 20 miliónů Kč. Na projektu přesunu budovy pracovali dělníci již od srpna minulého roku. Dnešním dnem tak završili devítiměsíční práci naprostým úspěchem. Budova se pohybuje podle naplánovaného harmonogramu a nic nebrání jejímu usazení ve středečních večerních hodinách na plánované místo.

Posun celé budovy obsluhuje několik desítek lidí a také 3+1 hydraulická ramena. Po úplném vysunutí se ramena opět přiblíží blíže k budově a opět začnou vyvíjet tlak na posunující se základnu budovy. Celý proces se pak neustále bude opakovat až do chvíle, než budova dosáhne svého cíle.

Než se však mohlo začít s budovou pohybovat, bylo zapotřebí provést několik důležitých úkonů, matematických výpočtů a plánování. Na počátku byly kolem budovy vykopány hluboké příkopy, které vedly až k základům stavby. Dále pak musel být přerušen přívod energií, vody a odpadu. Následovalo na úrovni sklepního prostoru odříznutí, vystužení nosných zdí štěrkovnicemi a zalití betonem. Po těchto úkonech beton vytvrdnul a budova byla posazena na nosný posuvný systém, který byl osazen běhouny. 

S budovou jako takovou bylo spojeno velké množství životních příběhů a tak se i pamětníci přišli naposledy podívat na místo, kde budova po desítky let stála a ve které se stravovali i pracovali. Budova byla postavena v roce 1889 a plnila funkci strojírenského závodu. Nyní však musí ustoupit novému projektu společnosti SBB, která potřebuje pozemek pod budovou k výstavbě dvou nových nástupišť pro vlakovou dopravu.

V současné době budova patří společnosti Swiss Prime Site a původně náležela společnostem SBB a ABB.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám