Hlavní obsah

Bedekry sociálním znevýhodněním radí a pomáhají učitelům

Novinky, Alena Lochmannová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Katedra antropologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni v těchto dnech ukončuje projekt Cesta k rovným příležitostem, který je zacílen na téma sociálního znevýhodnění.

Foto: Západočeská univerzita v Plzni

Katedra antropologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni v těchto dnech ukončuje projekt Cesta k rovným příležitostem.

Článek

Se sociálním znevýhodněním jako fenoménem moderní doby se během své pedagogické praxe setká pravděpodobně každý učitel mateřské, základní i střední školy. Pozice pedagogů je přitom nezáviděníhodná. I z tohoto důvodu byl realizován projekt Cesta k rovným příležitostem.

Jedním z jeho výstupů jsou bedekry sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské, základní a střední školy. Publikace jsou psány sice odborníky, ovšem tematika sociálního znevýhodnění je zde pojednávána obecně přístupným a srozumitelným způsobem. Bedekry mohou pedagogové použít jako pomůcku, ve které naleznou informace potřebné k tomu, aby kompetentně intervenovali ve prospěch sociálně znevýhodněných dětí, žáků a studentů.

"Cílem bedekrů nebylo jen podat čtenáři prostou informaci o základních charakteristikách sociálního znevýhodnění, autoři usilovali zejména o to, aby v nich učitelé našli i rady a doporučení, která mohou využít při kvalifikované intervenci ve prospěch sociálně znevýhodněných dětí, žáků a studentů," uvedla manažerka projektu Tereza Zíková.

Téma sociálního znevýhodnění je podle autorů bedekrů velmi aktuální a zasáhne dříve či později řadu dalších sfér i odvětví naší společnosti. "Na takovou situaci je nutné být připraven. Je třeba daný fenomén poznat, nenechat se v tomto směru ovlivňovat pouze informacemi z médií, a současně je rovněž třeba vědět, jak jednat, když se s ním setkáme. Pomohou-li k tomu učitelům naše publikace, bude to pro její autory zadostiučiněním," sdělil odborný garant projektu Marek Jakoubek.

A proč autoři zvolili pro svou publikaci označení "bedekr"? "Ambice bedekrů sociálním znevýhodněním pro učitele MŠ, ZŠ a SŠ je v principu stejná jako u klasických bedekrů cestovatelských – toho, kdo se z toho či onoho důvodu do dané oblasti chce či musí vydat, hodlá vybavit informacemi nezbytnými k tomu, aby na své cestě obstál a nezabloudil," doplnil Jakoubek.

Vedle bedekrů pro učitele různých typů škol (MŠ, ZŠ a SŠ), které byly zdarma distribuovány do více než 4000 školských zařízení v ČR, je součástí výstupů projektu i krátký film s názvem Škola rovných příležitostí, který tematizuje problematiku vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám