Článek
V neděli stanice France Info oznámila, že touto automobilkou bude Renault. Továrna na Ukrajině by měla vzniknout několik set kilometrů od frontové linie.
Mluvčí Renaultu potvrdil Bloombergu, že automobilku už kontaktovalo francouzské ministerstvo obrany, ale zatím žádné rozhodnutí nebylo učiněno. Firma kotovaná na pařížské burze čeká na podrobnější informace od ministerstva obrany.
Renault byl v devadesátých letech privatizován, ale patnáctiprocentní podíl v něm drží stát, dalších patnáct procent pak Nissan.
V první světové válce a po ní společnost Renault vyráběla i malé tanky, letecké pístové motory a před druhou světovou válkou a na jejím počátku i lehké stíhačky.
Automobilky, které měly jako první velké zkušenosti s masovou produkcí a sériovou výrobou na montážních linkách, se v druhé světové válce významnou měrou zapojily do výroby zbraní. Patřily k největším producentům letadel, Ford vyráběl bombardéry B-24, General Motors stíhačky Wildcat a torpédové bombardéry Avenger.
Renault v Rusku přišel o hodně
Renault patřil mezi světové automobilky, které urychleně opustily Rusko po jeho invazi na Ukrajinu a zavedení souvisejících sankcí. Francouzská firma ovšem měla na tamním trhu specifickou situaci - vlastnila majoritní 68% podíl v AvtoVAZu, státním výrobci vozů Lada. Pro Renault to bylo mimořádně složité rozhodnutí, neboť díky tomuto vlastnictví kontroloval přibližně 30 % celého ruského automobilového trhu.
Renault „prodal“ svá aktiva ruskému automobilovému výzkumnému institutu NAMI za symbolický jeden rubl. Ruská strana nelenila a „obnovila výrobu moskvičů“, jak se tehdy psalo. Ve skutečnosti Rusové v bývalé fabrice Renaultu jen lepili loga své značky Moskvič na čínské crossovery, které přicestovaly v téměř smontované podobě. Nyní Rusové vzkazují, že pokud by se Renault chtěl do země vrátit a znovu získat kontrolu nad automobilkou, musel by zaplatit 112,5 miliardy rublů, tedy asi 30,8 miliardy korun. Firma ovšem návrat do Ruska neplánuje.