Hlavní obsah

Odklad normy Euro 7 o čtyři roky má šanci projít

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přísnější emisní normy u aut se mají zavést až po roce 2029. Odklad o čtyři roky v pondělí podpořilo i Německo. Schůzku ministrů dopravy ve Štrasburku iniciovalo Česko.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Ministr dopravy Martin Kupka.

Článek

„Česká republika navrhuje lhůtu čtyř let mezi přijetím posledního prováděcího dokumentu a datem, kdy norma vejde v účinnost. Automobilový průmysl musí mít čas se připravit,“ řekl Právu po včerejším jednání ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Zástupci tuzemského autoprůmyslu varovali, že kdyby nová norma Euro 7 měla platit už za dva roky, jak to navrhla Evropská komise, tak nejlevnější osobní auta zdraží až o polovinu. Podle Michala Kadery ze Škody Auto by se modely jako Scala nebo Fabia staly neprodejnými, takže by se už nevyráběly. O práci by tak mohly přijít desetitisíce lidí.

O věci se má dál na úrovni států EU, Komise i europarlamentu jednat, nicméně s prodloužením lhůty v podkladech pro další debatu souhlasili zástupci klíčového Německa, jakož i Itálie a dalších šesti zúčastněných zemí. Vedle Česka to byly Polsko, Maďarsko, Slovensko, Portugalsko a Rumunsko.

Robustní výsledek. Volkswagen loni vykázal čistý zisk přes 375 miliard

Ekonomika

Nejde jim jen o prodloužení lhůty platnosti, nýbrž také o odstranění některých technických podmínek, jež jsou podle Kupky i zástupců průmyslu nereálné. „Nyní neexistuje spolehlivá a dostupná technologie, která by umožnila měřit například emise z brzd, nebo není vyvinut palubní monitorovací systém, který by v reálném čase měřil emise vozidla,“ poukázal český ministr.

Rok 2035: výjimka pro syntetická paliva?

Přípustná je jen taková úprava norem, která bude pro evropské výrobce splnitelná a nebude je poškozovat vůči světovým konkurentům, podotkl Kupka. Dodal, že jinak by náklady násobně převážily nad přínosem pro ekologii.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla je takový postoj Česka, Německa a dalších správný. „Původní datum platnosti normy v roce 2025 bylo zcela nesmyslné,“ sdělil Právu.

Zpravodajem pro Euro 7 za Evropský parlament je europoslanec Alexandr Vondra (ODS). Ten v pondělí řekl, že ačkoliv vyjednávání jsou teprve na začátku, je si jistý, že se změny podaří prosadit.

Švédské předsednictví Rady EU už také odložilo finální schválení další regulace spalovacích motorů, jež by od roku 2035 fakticky vedla ke konci nových aut na benzin a naftu. Obrat iniciovalo Německo. I s podporou Česka žádá, aby výjimku získaly spalovací motory na nová syntetická paliva s výrazně nižší uhlíkovou stopou. Ta se ovšem stále vyvíjejí a jsou drahá.

Zatímco například Polsko je pro to, úplně upustit od takové regulace spalovacích motorů, tak třeba Španělsko proti obratu Němců protestovalo.

Navrhované přísnější limity:

  • Evropská komise navrhla, aby v rámci normy Euro 7 směla auta vypouštět nanejvýš 60 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Nyní je limit 80 mg/km.
  • Nová pravidla mají platit pro auta na benzin i diesel a vztahovat se mají i na dodávky, nákladní auta a autobusy.
  • Snížit se mají také emise oxidu uhelnatého či prachových částic z brzd.
  • Komise rovněž chce rozšířit dobu plnění normy na 10 let a ujetí 200 tisíc kilometrů. Nyní platí lhůta pět let a dojezd 100 tisíc km.

Emisní norma Euro 7 může být pro životní prostředí i škodlivá, řekl Kupka

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám