Hlavní obsah

Emisní norma Euro 7 může být pro životní prostředí i škodlivá, řekl Kupka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Emisní norma Euro 7 je nerealistická a pro životní prostředí potenciálně škodlivá. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po jednání ministrů dopravy sedmi zemí EU. Česko se společně například s Německem či Itálií staví k zavedení normy skepticky.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS)

Článek

Právě v Česku, Německu či Itálii je automobilový průmysl silnou součástí ekonomiky.

„Česká republika, Německo, Itálie, Polsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko a Portugalsko mají výhrady k současné podobě návrhu nové emisní normy EURO 7 a budou požadovat odložení její účinnosti a některé země i zmírnění jejích parametrů,“ uvedl Kupka.

Státy chtějí podle něj postupovat společně, do nařízení „vnést trochu zdravého rozumu“ a podobu normy změnit a odložit její platnost o čtyři roky.

Návrh emisní normy Euro 7 z pera Evropské komise (EK) má za cíl omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Kromě výfuků se má vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Měla by pro nová osobní auta platit od roku 2025. Bude ji však ještě projednávat Evropský parlament a očekává se, že dozná změn.
Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6. Ta kromě dalšího snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například zavedla recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.

Ministři se podle Kupky shodli, že nejsou jasné technické aspekty normy. Například neexistuje dostupná technologie pro měření emisí z brzd, ani aplikace, která by v reálném čase měřila emise vozidla. Automobilky se musí na změny připravit. Jinak se omezí výroba nových modelů, což povede ke zdražení aut. Lidé je budou méně kupovat a vozový park bude stárnout. Což na množství škodlivin v ovzduší bude mít spíše negativní vliv.

Alexandr Vondra, který je zpravodajem normy pro Česko, v pondělí řekl, že vyjednávání jsou teprve na začátku a že si je jistý, že se změny prosadit podaří.

Česko je unijní rekordman ve zdražení vajec. Cena se za rok skoro zdvojnásobila

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám