Hlavní obsah

Mysteriózní přehlídka Jana Černého: Inspiroval se kulisami upířího velkofilmu Nosferatu

JAN SHOW 13, jak nazval známý módní návrhář Jan Černý svou nejnovější přehlídku, se odehrála v neděli v podvečer na svátek všech zemřelých v historickém městečku v pražských filmových studiích na Barrandově. K vidění byla kolekce inspirovaná středověkými kostýmy i filmy, které se zde v minulosti natáčely.

Foto: Michaela Feuereislová, Novinky

Mezi modely se objevil i herec Zdeněk Piškula (vpravo).

Článek

Na třicet modelů představil návrhář tvořící pod značkou Jan Société v unikátních historických kulisách, které dodaly společně s červeným osvětlením i dramatickou hudbou v režii hudebního mága NobodyListen celé show skvělou hororovou atmosféru. Tu ještě víc umocnil nepřetržitý déšť, neboť akce se konala venku. Diváci však dostali deky i pláštěnky a o nezapomenutelný módní i vizuální zážitek tak bylo postaráno.

Inspirace středověkem i hororem

Designér Jan Černý, který v minulosti vytvořil například výraznou olympijskou kolekci nebo uniformy pro Expo 2025, se pro svou nejnovější módní kolekci inspiroval prostředím barrandovských kulis, ale i filmy, které zde vznikly. Nejznámější z nich jsou hororové a mysteriózní snímky Nosferatu a Parfém: Příběh vraha.

JAN SHOW 13 nebyla tedy jen obyčejnou přehlídkou oblečení, ale spíš scénickou instalací, která dala divákům pocit, že vstoupili do filmu, který se odehrává právě skrze módu. Jan Černý nabídl opět svými modely nejen vizuální zážitek, ale i otázku: Jak nosíme minulost dnes? Ostatně podobně se totiž inspiroval minulostí a filmem Pelíšky už ve své loňské kolekci, kde místo deště pro změnu padal umělý sníh, který evokoval předvánoční období.

„Pro tuto show jsem zvolil velmi specifický přístup. Otevřel jsem fundus historických kostýmů Barrandov Studio a přijal jsem je jako archiv mojí značky, ze kterého vycházím při tvorbě nové kolekce. Vtipně tak reaguji na stále se omílající téma velkých módních domů a často zcela bezduché opakování inspirace archivem značky,“ konstatuje Jan Černý s tím, že jeho značka je ještě mladý brand, nemá dlouholetý archiv a tak přijímá barrandovský fundus za svůj.

Navíc v jejich archivu prý nenajdete žádný reálný historický oděv - pouze napodobeninu, kostým, což celému konceptu přidává na nadsázce.

Baloňáky, bombery i semišové kabelky

Na pomyslném přehlídkovém mole, které bylo tentokrát vystláno slámou, se objevily modely, které kombinovaly minimalistickou streetovou siluetu s historickými kostýmy. Jan Černý představil například výrazné kabáty podobné pelerínám s rozepínacími rukávy, vlněná saka, rozšířené hippie džíny či nylonové šortky s korzetovým detailem.

Nejzajímavějšími kousky však byly bombery s moiré vzorem charakteristickým svým vytlačovaným, vlnitým a lesklým efektem, který připomíná tekoucí vodu. Většina látek na kolekci byla vyvinuta a vyrobena v Japonsku.

Mezi doplňky nechyběly semišové tašky „Newborn“, tenisky Prestige, které designéra doprovází na každé přehlídce, a kšiltovky zdobené přívěsky. Někteří modelové nesli navíc historické artefakty jako korunovační jablko, zdobenou korunu či žezlo schované v kabelce.

Jako model se na přehlídce objevil i herec Zdeněk Piškula, mezi hosty nechyběly známé tváře - Jitka Schneiderová, Beata Rajská, Antonie Formanová, Zuzana Stivínová, Adam Mišík, Zuzana Nováková Stráská či Natálie Kotková.

Kdo je Jan Černý

Jan Černý je český designér, který tvoří ve své značce Jan Société současnou pánskou a genderless módu. Absolvoval stáž pod již zesnulým designérem Virgilem Ablohem v pařížském ateliéru Louis Vuitton, byl kreativním ředitelem české značky Kara, umístil se v žebříčku 30 pod 30 časopisu Forbes, obléká osobnosti jako Barbora Strýcová, Calin, Ben Cristovao či NobodyListen. V roce 2024 navrhl nástupovou olympijskou kolekci pro české sportovce, která byla díky své moderní estetice a inovativnímu přístupu zařazena magazínem Time mezi tři vůbec nejlepší kolekce z celého světa.

Výběr článků

Načítám