Hlavní obsah

Výstava Dvojí dotek v pohybu. Od minimalistických aktů k vadnoucím květinám

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lidské tělo je pro fotografa Pavla Brunclíka věčnou inspirací. Jeho tematické cykly, jako byly Cizí ženy, Geometrie nahoty nebo 46 Čechů, měly tohoto společného jmenovatele. Což je zřejmě i důvod, proč se na nové cestě abstraktního malíře, na niž se vydal v minulých šesti letech, opět vrací k sérii fotografií aktů ve své typicky minimalistické formě.

Foto: Jiří Wendler

Ženské tělo je častým tématem Brunclíkova umění

Článek

Jeho nejnovější karlovarská výstava tak pod výmluvným názvem Dvojí dotek nejen spojuje oba žánry, ale také přivádí opět na scénu jeho ženu Katarínu, mimochodem také fotografku, s její mistrovskou estetikou cyklu Půvab uvadání.

Společnou vášeň sdílí každý v jiné formě. „Já osobně vystavuji cosi jako lyrickou abstrakci, která je plodem posledních let, ale i fotografie v aktualizované barevné podobě mé nové vize figury. Moje žena představuje fotografický soubor vadnoucích květin, které vedle působivého vizuálního vjemu předávají symbolické poselství, že všechno je v pohybu, tím i pomíjivé,“ říká Brunclík.

Inspirace barokem

V souboru Půvab uvadání se Katarina Brunclíková inspirovala barokním zátiším, v němž malíři dosahovali mimořádně působivého účinku jemnými barevnými odstíny a rafinovaným osvětlením.

„Ráda se světlem experimentuji, využívám dlouhé expozice a umělé světelné zdroje, které kombinuji s přirozeným osvětlením a během expozice ho různě proměňuji,“ uvádí.

Jako by ve svých zátiších chtěla vystihnout odcházející duši květin. „Květiny z květinářství, které jsou až příliš dokonalé a svým způsobem vlastně nudné, mě nelákají. Reaguji tím i na dnešní dobu, kdy se snažíme mít vše perfektní a tím přicházíme o krásu osobitosti. Někdy musím čekat dny, či dokonce týdny, než rostliny uvadnou či uschnou, aby získaly podobu, kterou jsem hledala. Když květy uvadají, působí zvláštním poetickým způsobem. Jako by v okamžiku zániku byla jejich krása nejpůsobivější,“ vysvětluje.

Dosavadní vývoj obou životních a uměleckých partnerů je k vidění v Galerii umění Karlovy Vary, a to až do 23. dubna.

Text pro Novinky.cz připravila Štěpánka Strouhalová

Reklama

Související témata:
Pavel Brunclík
Výstava Dvojí dotek v pohybu
Katarina Brunclíková

Výběr článků

Načítám