Hlavní obsah

Výnosné místo hovoří v Brně o korupci

Novinky, Jiří P. Kříž, Právo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRNO

Pustit se do inscenování Výnosného místa po Sergeji Fedotovovi (Divadlo Na zábradlí) je odvážné. Stalo se ve Studiu Marta brněnské JAMU. Krutě ironický text o bezmoci poctivých a o rozpínavosti korumpujících a korumpovatelných A. N. Ostrovského, pokračovatele Gogola a Puškina, se pustil Fedotovův krajan - Vladimír Petrovič Poglazov.

Foto: Jan Řehounek

Fotografie z předávání cen v předchozím ročníku

Článek

Poglazovovy zkušenosti s prací herců, jak ji vyučuje v Moskvě a jak ji čtvrt století uplatňoval v Těatru Sovremennik, vedou v našem prostředí u tohoto typu hry k přeexponování hereckého projevu. Zejména v první části inscenace se postavy hry mění až v kabaretní figury. Vyniká v tom pro bavičtví dobře vybavený Jan Herget v roli úředníka Bělogubova.

Korupce není kabaret

Z Výnosného místa se tak ale vytratila jeho velká aktuálnost - způsobená nejčerstvěji ostudným potvrzením korupčního prostředí v zemi s mizivou důvěrou v poctivost úředníků i občanů. Možná ten problém Poglazov na rozdíl od brilantně přesného Fedotova necítí.

Příval dřeva tlačeného rovnou na cirkulárku hereckých akcí vede v úvodu k šaržím v opileckých etudách, jako vystřižených z němých filmových grotesek. Jako by na interpretaci smyslu Ostrovského textu měla stačit druhá část inscenace, kde jsou všichni jako vyměnění, a hrají skutečně o podlézavosti, falši, kariérismu a o moci úředníků rozhodovat štítivě v neprospěch lidí, kteří se jejich amorálnosti zpěčují.

Herečky lepší kolegů

Tvořit postavy se víc daří herečkám: Haně Řezníčkové, Petře Bučkové a Šárce Bilíkové v rolích vdovy Kukuškinové a jejích dcer Julinky a Poliny, i Marii Jansové, coby úplatným prezidiálním radou Višněvským pohrdající manželce Anně. Možná až příliš nenápadně, ale v intencích charakteristiky neúplatného, a proto bitého a od deseti k pěti životem bloudícího poctivce Žadova, vytvořil tuto jedinou, téměř až do konce kladnou postavu Pavel Gajdoš (alternuje s Pavlem Ondruchem, a střídají se i roli advokátského hejska Dosuževa).

Jan Grundman (Višněvskij) si neporadil s věkovou propastí mezi úředníkem a jeho představitelem. Stejnou bolestí trpí i přednosta prezidiální kanceláře Jusov, jak ho hraje Martin Chamer...

Chválím Pavlu Kadlčíkovou za dramaturgickou přípravu textu a Ivanu Macháčkovou za výpravu, na které se s ní podílel i režisér. Klavírní doprovod Dady Klementové rozvíjející ruskou odrhovačku, funguje v inscenaci jen jako hudební předěl.

Studio Marta Brno - Alexandr Nikolajevič Ostrovskij: Výnosné místo. Přeložil Leoš Suchařípa. Režie Vladimir Petrovič Poglazov, dramaturgie Pavla Kadlčíková, výprava Poglozov a Ivana Macháčková, hudba Dada Klementová, choreografie Hana Charvátová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám