Hlavní obsah

Věčné mládí a pokora Marthy Argerichové

Právo, Ivan Ruml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sobotní festivalový večer Dvořákovy Prahy hostil v pražském Rudolfinu argentinskou klavírní hvězdu Marthu Argerichovou, která si pro svůj netypický recitál přizvala pianistku Mariu Meerovitchovou, trumpetistu Sergeie Nakariakova a v závěru i smyčcovou ukrajinsko-českou sinfoniettu řízenou jejím zakladatelem, hornistou a dirigentem Radkem Baborákem.

Foto: Adriano Heitman

Martha Argerichová strhla publikum k frenetickému potlesku.

Článek

Úvodem zaznělo Beethovenových Sedm variací na duet z Mozartovy Kouzelné flétny Bei Männern, welche Liebe fühlen (Kde muž je, který lásku cítí) v úpravě pro klavír a křídlovku.

Spolu s Argerichovou, hrající se samozřejmou brilancí, se v nich představil Nakariakov, který přednášel své party po celý večer zpaměti. Jeho zralost a hudební zaujetí se projevily i v následujících Fantastických kusech Roberta Schumanna v sólistově vlastní úpravě.

První část večera uzavřela Mozartova Sonáta D dur pro dva klavíry, v níž ke druhému nástroji usedla ruská klavíristka Maria Meerovitchová. Umělkyně v krajních větách zvolily svěží tempo připomínající lehký, perlivý úhoz Steinových kladívkových klavírů, jež v osmnáctém století zněly jako nový objev ve vídeňských salónech.

Meerovitchová otevřela druhou část večera Schumannovou Arabeskou, ve které uplatnila až impresionistický opar orientálně laděné skladby, aby pak vystřídala zjemnělý výraz v monumentálně podané Lisztově parafrázi na Schumannovu píseň Widmung (Věnování).

Největší zážitek připravila na závěr opět Argerichová s Nakariakovem a ukrajinsko-českou sinfoniettou přednesem Šostakovičova Koncertu č. 1 pro klavír, trubku a smyčcový orchestr c moll.

Teatrální atmosféra dadaistického díla dává příležitost hudebníkům projevit naplno artistní techniku. Přestože sólistka je již dáma zralého věku, jako by se v ní znovu projevilo pro ni tak příznačné dravé mládí šedesátých let, kdy zvítězila ve varšavské Chopinově soutěži. Obecenstvo strhla k frenetickému potlesku, takže soubor musel přidávat ještě poslední část dvacetiminutového koncertatního kusu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám