Hlavní obsah

Upíří deníky vedou mezi knihami pro mládež

Právo, František Cinger

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi nejprodávanějšími knihami se v poslední době drží Upíří deníky americké autorky Lisy Jane Smithové (1965). Je to příběh blonďaté modrooké středoškolačky Eleny Gilbertové, která se ve své zamilovanosti pohybuje mezi dvěma upířími bratry Stefanem a Damonem.

Článek

Sedmý díl Soumrak (Fragment, přeložila Lucie Schürerová, 360 stran, 199 korun) přináší pokračování příběhu, který prodejci přesunuli do kategorie četby „pro mládež“ (na knize je uvedeno 15 let).

Prvních pět dílů – čili Probuzení, Souboj, Zášť, Temné shledání i Návrat – i u nás zaznamenalo mimořádný úspěch. Prodalo se jich už na padesát tisíc výtisků. Co tak láká? Jistě dobrý překlad poutavého příběhu, který čtenářům připomíná vlastní lásky, seznamování se, „dobývání“, okamžiky společného štěstí i ztrátu milovaného.

Poutavý příběh je spojen s neznámým zlem  

Zde je navíc spojen s „neznámým“ zlem, kdy tělo pojednou ochromí neviditelní protivníci, kteří dokážou proniknout nejen do něho, ale přímo do mysli hrdinů, které chtějí ovládnout. Historizující nebo fantasy obdoba současné manipulace člověka médii a nejen jimi.

Jak bývá zvykem, kdo dřív přijde, ten dřív mele, a tak se mnohým u nás mohlo zdát, že neméně populární upíří Stmívání Stephanie Meyerové (1973), která se dostala mezi nejoblíbenější knížky českých čtenářů, „musí“ být starší než příběhy L. J. Smithové. Přes podobnost vyprávění obou amerických autorek tomu tak není. Smithová vydala první díly v letech 1991–1992 a v roce 2009 se k nim jako Vampire Diaries: The Return vrátila. První kniha Stmívání vyšla až v roce 2005.

Kdyby ale Upíří deníky nepřitahovaly nejen mladé čtenáře tím, že jim poskytnou dávku citu, záhady, fantazie a touhy po vybojované lásce, nikdo by se k nim nevracel. V USA se vysílají jako populární televizní seriál, který by letos měl zamířit i na české televizní obrazovky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám