Článek
Film využívá klasické schéma: podezřelý, ale uhlazený podvodník se ubytuje u důvěřivé staré vdovy Marvy Mansonové (Irma P. Hall), která je ztělesněná maloměstská ctnost sama a nesnáší moderní muziku "hippity hop". Vysokoškolský doktor Goldthwait zatím s partou podvodníků předstírá, že po večerech hraje ve sklepě paní domácí menuet od Boccheriniho, zatímco ve skutečnosti kopou podchod k úschovně peněz nedalekého casina. Jenže netuší, jakou překážkou se nakonec dobrotivá, ale co se týče morálky přísná černoška může stát. Zvlášť, když se o jejich tajném lupu dozví.
Pohrozí jim, že buď vrátí peníze a pomodlí se v kostele nebo půjdou do kriminálu. Je nasnadě, že nezbývá než starou čmuchalku zabít. Jenže....
Remake klasické komedie
Bratři Coenové sáhli tentokrát po retru, dokonce remaku. Použili příběh anglického filmu Ladykillers (Vrazi dámy) z roku 1955, který natočil Alexander Mackendrick v Ealing Studios, proslavených po válce komediemi s typicky anglickou příchutí. Jeho zápletku potom přenesli do staromilského idylického městečka amerického jihu. Coenové vyprávějí snímek v květnatých retroobrazech, kterým nechybí lesk elegance, nostalgické snivosti. Jejich klíč k příběhu je ale ironický, jak velí logika jejich předcházející tvorby naplněné černými groteskami (Barton Fink, Fargo).
Scény připomínají kýčovité naivistické scenérie z obrázkového leporela, na kterém je s nadsázkou zachyceno poklidné prostředí spořádané společnosti, kde jsou všichni šťastní a nemají na práci nic lepšího než chodit zpívat do kostela s gospelovým sborem. Do toho vpadne parta chamtivých lupičů, která ovšem má jednu vadu na kráse. Ač mají mezi sebou tupého ranaře Lumpa (Ryan Hurst), experta na výbušniny Gartha Pancaka (J. K. Simmons), zabijáka Generála (Tzi Ma) a svého vetřelce v řadách zaměstnanců casina Gawaina (Marlon Wayans), nějak jim to pod vedením Doktora neklape. Postupně vyjde najevo, že jde pouze o partu amatérů a nešiků. A Coenové mohou tu lépe tu hůře předestírat bizarní situace a úskalí, do jakých tito vykutálení zloduši padají.
Komedie ve stylu retra stojí hlavně na karikaturách hlavních postav. Hanksův Doktor se zmítá v květnatých poetismech a ksichtí se jako různá domácí mazaná zvířátka. Nejlepší je ale Pancake jako agilní, pozitivní a druhé odzbrojující vůl. Nejen že se nevyzná ve výbušninách, jak je přesvědčen, ale trpí akutní dráždivostí střevního traktu i akutní dobrosrdečností. Miluje svou tlustou, stejně pitomou ženušku a hlavně nevynechá jedinou příležitost, jak si trochu polepšit na úkor ostatních. A když to nevyjde, dobrácky se omlouvá: "No co, byl to jen pokus..."
Jenže film není až tak legrační jako spíše ležérní, dokonce i Coenovská makabrózní vraždírna tentokrát zůstává za očekáváním, alespoň co se týče humoru - co se týče počtu obětí, drží si lepší standart. Refrénovité odklízení mrtvol, které hrdinové v druhé půli děje shazují z mostu na plující loď s odpadky, je docela povedené. Celá partička zlodějů však působí disharmonickým dojmem, chybí tempo, hbitost komedie, navíc každý charakter jako by vypadl z jiného filmu.
Retro působí uměle
Na Lupiče paní domácí se příjemně dívá, přestože i samotná nadsázka elegance a vysokých manýrů pana Doktora postavená proti spořádané a lidové paní domácí nevychází. Není moc vtipná, neboť ji Hanks nedovede prodat. Smích tu sice vyvolává ironické i zálibné pohrávání si s žánrem a klasickými motivy, jenže působí, marná sláva, nepříjemně uměle.
Divák se nakonec ocitá v nejistotě a neví, z čeho všeho si autoři dělají legraci. Z americké prudérnosti a náboženského šílenství, z maloměstské spořádanosti, ze starých detektivek, z amerického soužití bělochů a černochů? Asi tak trochu ze všeho a přitom z ničeho. Ačkoliv na technickou a obrazovou stránku si nelze stěžovat. Lupiči paní domácí jsou jen pro autory trochu rafinovanějším a těžším soustem, než se čekalo.
Lupiči paní domácí, USA (2004), 104 min.
Režie: Joel Coen a Ethan Coen, kameraman: Roger Deakins, výtvarník: Dennis Gassner. Hrají: Tom Hanks, Irma P. Hall, Marlon Wayans, J.K. Simmons, Tzi Ma, Ryan Hurst, Diane Delano, George Wallace.