Hlavní obsah

Tarotová karta Smrt znamená proměnu

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

V dramatickém muzikálu Tajemství, který měl premiéru ve čtvrtek v Praze, přenesl zpěvák, textař a skladatel Daniel Landa na divadelní prkna svůj sedm let starý námět. Stvořil složité dílko, které bude přijímáno s rozpaky. Leč dobře mu tak.

Článek

Landa spojil muzikál s činohrou, hlavní příběh lékařky pátrající po tajemství rozvrstvil nejméně do tří rovin, čímž diváky mátl až do poslední chvíle, kdy zmíněné tajemství odhalil.

Autor se s velkými ambicemi, cíli i netušenou odvahou vrhl do neprobádaných končin. Tajemství ilustruje to, co sám prožil, jak balancoval mezi životem a smrtí a jak dospěl k tomu, že se rozhodl změnit své hodnoty. Kvůli tomu je třeba jeho odhodlání akceptovat.

Má to ovšem háček. Muzikál nepřeje nepřipraveným. Divák netknutý duchovní tematikou jej musí považovat za blábol a bude mít pravdu. Divák tematikou jemně ovanutý jej přijme s radostí. Znalec usoudí, že je to záležitost příliš povrchní, plná klišé a stoletých frází. I to je pravda.

Muzikál tajemství nešokuje, ale zajímá

Nejvíce si užijí ovanutí a ti, kteří na svůj první dotek s touto oblastí čekají. To jim Tajemství umožní, neboť základy esoteriky v něm nesporně najdou, jasně podané, cudně svlékané.

Je škoda, že Tajemství není důslednější a nevysvětlí například symboly vybraných tarotových karet, které jsou podstatné pro děj, což by usnadnilo orientaci v příběhu. Pokud totiž bude divák chápat kartu Smrt jako smrt, a nikoli proměnu, vykročí mimo pracně vytyčenou cestu.

Malé pódium Kalichu vyžadovalo i pevnější režijní vedení, čehož si byla Mirjam Landová jistě vědoma. Některé funkce ale ještě bude třeba usměrnit, aby se divák neztrácel nejenom v ději, ale i dění na pódiu. Rušivě působí prostý fakt, že herci hrají více rolí, kdy například z policisty je pojednou sluha a následně lékař. Diváka, který se pokouší pochopit smysl příběhu, může stejná tvář mást.

Tahouny premiéry byli elegantní a citlivá Lucie Vondráčková v roli Elišky, přímočarý Henrich Šiška coby soused i Tomáš Trapl jako Martin. Herecky byl příjemný Filip Blažek coby Jan a přesvědčivě záporný Martin Dejdar jako Temný.

Týmu kolem Daniela Landy se podařilo připravit muzikál, který nešokuje, leč zajímá. Třeba i tím, že jej provází živý orchestr. Kromě toho bude čile diskutovaný. Dobrá práce.

Daniel Landa: Tajemství

Režie: Mirjam Landová, hudební nastudování: Daniel Landa, Vlastimil Bičík, Jan Alán, výprava: Václav Mikule, choreografie: Jitka Zámečníková. Hráli: Lucie Vondráčková, Henrich Šiška, Filip Blažek, Lucia Šoralová, Martin Dejdar, Tomáš Trapl, Ladislav Spilka a další.

Premiéra 31. 3. 2005 v Divadle Kalich, Praha

Reklama

Související články

Daniel Landa o muzikálu Tajemství

Muzikál Daniela Landy Tajemství má premiéru ve čtvrtek v Divadle Kalich. Herce a zpěváky bude doprovázet živý orchestr. Složitý příběh vznikl na starší námět....

Výběr článků

Načítám