Článek
Suzanne Vega (1959) sice vyšla z folkových tradic, což bylo patrné na jejím debutovém albu z roku 1985, nebyla však puristka a podobně jako její souputnice Tracy Chapman zvolila na dalších deskách elektrický doprovod. Vynikající druhé album Solitude Standing, která vyšlo o dva roky později, je už v duchu folkrocku. Ale ani u něj hledající Suzanne Vega nezůstala. Na třetí desce Days Of Open Hand spolupracovala s minimalistou Philipem Glassem. Více také začala využívat elektroniky a samplů, ke kterým ji přivedl producent a manžel Michael Froom. Jeho vliv byl patrný zejména na tvrdší čtvrté desce 99,9°F .
Teprve poté, co se s ním rozešla se v roce 2001 na silném albu Songs In Red And Gray vrátila k původnímu křehčímu folkrockovému pojetí, jaké přinášelo druhé album Solitude Standing.
Suzanne Vega však není jen zpěvačka. Hrát na kytaru se sice naučila už v dětství, přičemž od čtrnácti si psala vlastní písničky, ale na umělecké škole si vybrala jako obor tanec a na univerzitě se zaměřila na literaturu. V devadesátých letech jí také vyšla kolekce povídek, básní, textů a esejí The Passionate Eye. Z nich bude číst den po koncertě,ve Švandově divadle.
Lístky levnější
Pořádající agentura 10:15 snížila ceny vstupenek na koncert, kde před Suzanne Vegou vystoupí Oskar Petr, o 150korun, takže aktuální ceny vstupného jsou 950, 720, 600 Kč na sezení a 500 Kč na stání
Suzanne Vega: Songs In Red And Gray
Americká písničkářka Suzanne Vega se na albu Songs In Red And Gray vrátila k lyričtějšímu pojetí, jaké přinášela její prvá dvě alba. Rockové prvky ustoupily do pozadí a aranžmá se stala uměřenějšími. Songs In Red And Gray paradoxně působí jako pokračování druhého alba Solitude Standing, i když zvuk je trochu bohatší v duchu Days Of The Open Hand. Na změně se podepsal rozchod s Michaelem Froomem, který produkoval všechna zpěvaččina alba počínaje právě Days Of The Open Hand a jenž kladl důraz na využití elektroniky, která nejvíce vystoupila do popředí na desce 99.9 F.
Hned úvodní Penitent překvapí svojí křehkostí, jakou oplývají i Soap And Water či Priscilla. Aranžmá přitom nejsou chudá a objevují se v nich i syntezátory nebo naprogramované bicí, které zní v Last Year. Hrany jsou však obroušeny a písním dominuje hlas protagonistky. Dramatické prvky písním nechybí, ovšem jak ukazuje titulní skladba, zůstávají v pozadí. Ani důraznější Widow´s Walk a If I Were A Weapon, ve kterých se objevují rockové prvky, však nenarušují uměřené ladění alba uvozené rozostřeným obrazem hlavní protagonistky. Rytmus je sice výraznější a aranžmá podtrhávají napětí, ovšem druhou píseň zjemňuje refrén.
Návrat k původnímu pojetí představuje šťastný krok. Songs In Red And Gray mají působivost velmi osobních raných nahrávek Suzanne Vega.
Alex Švamberk