Hlavní obsah

Suzanne Vega ve dvou rolích

Novinky, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA, 12. června 2003

Do Prahy se 19. června vrátí americká písničkářka Suzanne Vega, jedna z nejoriginálnějších představitelek ženské folkové vlny 80. let. Z jejího repertoáru jsou nejznámější písně Luka a Tom´s Diner. V Praze se však nepředstaví jen jako muzikantka. Den po koncertě bude číst své eseje a povídky ve Švandově divadle.

Foto: Kateřina Štruncová

křest knihy

Článek

Suzanne Vega (1959) sice vyšla z folkových tradic, což bylo patrné na jejím debutovém albu z roku 1985, nebyla však puristka a podobně jako její souputnice Tracy Chapman zvolila na dalších deskách elektrický doprovod. Vynikající druhé album Solitude Standing, která vyšlo o dva roky později, je už v duchu folkrocku. Ale ani u něj hledající Suzanne Vega nezůstala. Na třetí desce Days Of Open Hand spolupracovala s minimalistou Philipem Glassem. Více také začala využívat elektroniky a samplů, ke kterým ji přivedl producent a manžel Michael Froom. Jeho vliv byl patrný zejména na tvrdší čtvrté desce 99,9°F .

Teprve poté, co se s ním rozešla se v roce 2001 na silném albu Songs In Red And Gray vrátila k původnímu křehčímu folkrockovému pojetí, jaké přinášelo druhé album Solitude Standing.

Suzanne Vega však není jen zpěvačka. Hrát na kytaru se sice naučila už v dětství, přičemž od čtrnácti si psala vlastní písničky, ale na umělecké škole si vybrala jako obor tanec a na univerzitě se zaměřila na literaturu. V devadesátých letech jí také vyšla kolekce povídek, básní, textů a esejí The Passionate Eye. Z nich bude číst den po koncertě,ve Švandově divadle.

Lístky levnější

Pořádající agentura 10:15 snížila ceny vstupenek na koncert, kde před Suzanne Vegou vystoupí Oskar Petr, o 150korun, takže aktuální ceny vstupného jsou 950, 720, 600 Kč na sezení a 500 Kč na stání 

Suzanne Vega: Songs In Red And Gray

Americká písničkářka Suzanne Vega se na albu Songs In Red And Gray vrátila k lyričtějšímu pojetí, jaké přinášela její prvá dvě alba. Rockové prvky ustoupily do pozadí a aranžmá se stala uměřenějšími. Songs In Red And Gray paradoxně působí jako pokračování druhého alba Solitude Standing, i když zvuk je trochu bohatší v duchu Days Of The Open Hand. Na změně se podepsal rozchod s Michaelem Froomem, který produkoval všechna zpěvaččina alba počínaje právě Days Of The Open Hand a jenž kladl důraz na využití elektroniky, která nejvíce vystoupila do popředí na desce 99.9 F.

Hned úvodní Penitent překvapí svojí křehkostí, jakou oplývají i Soap And Water či Priscilla. Aranžmá přitom nejsou chudá a objevují se v nich i syntezátory nebo naprogramované bicí, které zní v Last Year. Hrany jsou však obroušeny a písním dominuje hlas protagonistky. Dramatické prvky písním nechybí, ovšem jak ukazuje titulní skladba, zůstávají v pozadí. Ani důraznější Widow´s Walk a If I Were A Weapon, ve kterých se objevují rockové prvky, však nenarušují uměřené ladění alba uvozené rozostřeným obrazem hlavní protagonistky. Rytmus je sice výraznější a aranžmá podtrhávají napětí, ovšem druhou píseň zjemňuje refrén.

Návrat k původnímu pojetí představuje šťastný krok. Songs In Red And Gray mají působivost velmi osobních raných nahrávek Suzanne Vega.

Alex Švamberk

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám