Státní ceny dostanou kritik Černý, básník Hruška i překladatel Slezák

Státní cenu za literaturu pro rok 2013 dostane básník Petr Hruška za sbírku Darmata, cenu za překladatelské dílo porota udělila Vratislavu Slezákovi za celoživotní dílo s přihlédnutím k překladům Hermanna Hesseho. Cenu ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla dostane Ctibor Turba za výjimečný přínos v oblasti pantomimy, nového cirkusu a pohybového divadla, v oblasti hudby porota vybrala kritika Jiřího Černého.

Kritik Jiří Černý

Porota pro oblast výtvarného umění zvolila Milana Grygara a za přínos architektuře bude oceněn historik a teoretik architektury Rostislav Švácha. „Milan Grygar má zrovna zítra (ve čtvrtek) narozeniny, bude mu 87 let. Cena je udělena za jeho celoživotní dílo, přesto je neustále aktivní, loni měl výstavu a stále tvoří nové věci. Grygar je v českém výtvarném umění unikátní postava, typologicky výzkumník, který v relativní uzavřenosti pracoval stranou hlavních proudů a po dlouhá léta se věnoval vztahu mezi kresbou, zvukem a prostorem,“ řekl předseda příslušné poroty Vít Havránek.

Za přínos v oblasti kinematografie a audiovize dostane cenu Vladimír Opěla, porota mu ji udělila za celoživotní dílo a dlouhodobé zásluhy o rozvoj Národního filmového archivu, který léta vedl. In memoriam dostane cenu režisér František Vláčil za celoživotní tvorbu a mimořádný přínos české kinematografii.

Jména letošních nositelů cen na tiskové konferenci zveřejnili předsedové jednotlivých porot. Ceny se budou předávat ve čtvrtek večer v Národním divadle. Záznam večera bude přenášet Česká televize. Ceny za kinematografii se budou předávat až 31. října.