Hlavní obsah

Spolurežisér filmu The Residents přiblížil podobu pražského koncertu skupiny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do pražského Divadla Archa se 16. února vrátí legendární anonymní sanfranciská skupina The Residents, jíž se daří po celých padesát let tajit totožnost svých členů. Před koncertem bude promítnut její film Triple Trouble, jehož spolurežisér Homer Flynn, který je současně mluvčím skupiny, poskytl Novinkám rozhovor.

Rozhovor s Homerem FlynnemVideo: Novinky

 
Článek

Co můžeme očekávat od koncertu v Divadle Archa, kde jste uváděli proslulé Obludárium?

Je to turné k výročí padesáti let The Residents. Bude tam široké spektrum materiálu, z nichž některý se vrací k nejranějším dnům, a některý pochází z jejich nejaktuálnějšího alba.

Co pro vás znamená, že The Residents existují tak dlouho a pořád pokračují a koncertují? To je přece neuvěřitelné.

To znamená, že mám nadlouho hodně co dělat. Zajímavé, jež dnes jsou The Residents zaměstnanější, než kdykoli byli, což způsobuje, že pořád makám jako blázen. Měli vystoupení na sanfranciské konzervatoři. Bylo speciální vystoupení k 50. výročí, které dělali s hodně hosty a měli také hodně hostujících aranžérů, kteří zaranžovali jejich klasický materiál. Ten pak hráli studenti konzervatoře. Jedním z hostů byl taky sanfranciský dívčí sbor, bylo tam třicet teenagerek, většinou ve věku 16, 17 let. Slyšet třicet teenagerek, jak zpívají Here I Come Constaninople byl skutečně rozkošný moment. Ale toto turné je o odchodu. Bylo překládáno a koná se až napotřetí a po něm mají americké turné. Takže se toho hodně děje.

Co pro The Residents znamená vrátit se do Divadla Archa, kde se uváděla scénická podoba Obludária?

Jsou mimořádně šťastní, že se vracejí do Archy. Jejich vzpomínky na Prahu a Českou republiku, asociace s nimi spojené, se většinou točí okolo Divadla Archa. Byla to krásná událost. Litují jen, že ji nebylo možné posunout dál. Se show byli mimořádně spokojení, ale bylo těžké to posunout ještě dál.

To chápu. Co si pamatuju, bylo to dost komplikované. Víte, že Archa zažívá letos svou poslední sezónu?

Ano, dostal jsem včera od Ondřeje (Hraba, ředitele divadla) e-mail, kde se mne ptají, jestli bych mohl vystoupit v dokumentárním filmu o divadle Archa, až budu v Praze s Residents. Rád to udělám.

Budete taky uvádět film Triple Trouble. Co to znamená pro The Residents, když je počátek jejich kariéry spojen s nikdy nedokončeným filmem Vileness Fats?

To je další věc, kterou dělali The Residents po celý poslední rok. Byli neuvěřitelně zaneprázdnění a já taky, když jsem jim pomáhal projekt realizovat. Film je pokračováním Vileness Fats, což byl jejich filmový projekt z počátku sedmdesátých let, který nebyl dokončen. Triple Trouble svým způsobem může nějak uzavřít tuto kapitolu.

Setkáte se v Praze s Už jsme doma, kteří hráli v Obludáriu?

Ano, The Residnets udržují kontakty s Mirkem a Už jsme doma a vždy se těší na setkání s ním. Vždycky, když přijede do San Franciska, setkají se. Byl tu v minulém roce. Mají dobré vztahy.

The Residents
Kolektiv umělců, kteří tvoří The Residents, se dal dohromady na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Pod tímto názvem působí od roku 1973 a o rok později vydala debutové album Meet The Residents, které už nabízelo typický zastřený zvuk a hojné využití elektroniky i nejrůznějších studiových efektů. Obal byl parafrází druhé americké desky The Beatles. Ve stejném roce The Residents začali pracovat na filmu Vileness Fats, který ale nikdy nedokončili. Místo toho rozvíjeli svou hudební kariéru, která pracovala s koncepty. Ještě v roce 1974 natočila druhé album Not Available, které se v duchu názvu neprodávalo. Na trh se dostalo až o čtyři roky později. V roce 1973 vyšla deska The Third Reich´n´Roll s bizarními coververzemi řady populárních písní jako Papa´´s Got a Brand New Bag od Jamese Browna, Yummy Yummy Yummy od Ohio Express a Hey Jude od The Beatles spojenou se Sympathy For The Devil od Rolling Stones . Album předznamenával singl s další předělávkou od Rolling Stones Satisfaction. Obal je plný svastik, protože podle nich rock vymývá mladým lidem mozky podobně jako nacistická propaganda. Tento koncept od nich později převzali slovinští Laibach.
Zájem o The Residents kulminoval na konci sedmdesátých let, kdy nová vlna vzbudila zájem o obskurní kapely s osobitým stylem. Tvorba skupiny se pak ubírala dvěma směry, pokračovala v natáčení alb neobvyklých coververzí v rámci řady Velcí američtí skladatelé, která byla věnovaná Georgi Gershwinovi, Jamesi Brownovi, Hanku Williamsovi a Johnu Philipu Sousovi či Elvisi Presleymu. Druhou linii představovala koncepční alba, jako bylo Eskimo, Mole Trilogy o boji dvou odlišných civilizací, Freak Show, Ginger Bread Man či Wormwood. Od konce osmdesátých let měla skupina velký zájem o přesah do dalších žánrů, a tak se Freak Show dočkala i podoby počítačové hry, komiksu a divadelního přestavení.

Reklama

Výběr článků

Načítám