Hlavní obsah

Špína Londýna: thriller z prostředí imigrantů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Do kin vstoupí 20. listopadu thriller Stephena Frearse Špína Londýna, jenž byl uveden na MFF v Karlových Varech a získal speciální cenu na benátském filmovém. Film plný napětí je současně originálním pohledem na multikulturní Londýn, sondou do světa ilegálních přistěhovalců.

Foto: Jaroslav Blažek
Článek

Úvod se nese vysloveně v duchu filmu noir. Jeden z ilegálních přistěhovalců, Nigerijec Okwe, který přes den jezdí s taxíkem a v noci dělá recepčního hotelu Baltic, najde v záchodové míse v jednom pokoji lidské srdce. A protože je lékař, nepřejde to. Místo, aby si vzal od majitele hotelu peníze, snaží se vypátrat, co se děje. Přirozeně na vlastní pěst, jako ilegální přistěhovalec se nemůže obrátit na policii. Podaří se mu zjistit, že v hotelu se obchoduje s lidskými orgány.

Jak celý problém vyřeší, ukáže překvapivé rozuzlení, které má šmrnc jako plán z Podrazu, připraví však film o tíživě bezvýchodnou atmosféru. Ovšem to tolik nevadí, protože dramatický příběh, představuje jen první plán filmu.

Přistěhovalci v moderní džungli

Tím druhým je pohled do světa přistěhovalců, kteří jsou sice pro středostavovskou společnost takřka neviditelní, ale pro chod města jsou nezbytní. Tito lidé ve snaze přežít ve městě, které jim nabízí lepší ekonomické možnosti než jejich rodná země, se často musejí vzdát lidské důstojnosti. Nejenom, že neustále musejí unikat před cizineckou policií a těžce pracovat, aby se jakž takž uživili, takže mají několik špatně placených zaměstnání a nezbývá jim kolikrát než brát povzbuzující prostředky, aby neusnuli.

Jejich bezprávného postavení využívají nejrůznější šíbři počínaje majitelem ilegální krejčovské dílny, který nutí své zaměstnankyně k orálnímu sexu až po velké ryby, jež z žen dělají prostitutky a nabízejí papíry za odprodané orgány potřebné při transplantacích.

A přestože se Okwemu podaří přijít s plánem, který zajistí papíry jemu i jeho turecké kamarádce Senay, jež pracuje ve stejném hotelu a chce se dostat do vysněného New Yorku, takže už nejsou zcela bezprávnými, happyend nepřijde.To, co si oba prožili, si nesou s sebou dále, minulosti se zbavit nemohou. Žánru černého filmu se režisér přece jen nezpronevěřil.

Frears natočil i Nebezpečné známosti

Stephen Frears, který se narodil v roce 1941 v anglickém Leicesteru, debutoval v roce 1985 snímkem Moje krásná prádelnička z prostředí asijských přistěhovalců a jeho britské filmy se odehrávají v prostředí sociálně slabších. "Nikdy jsem nemusel přemýšlet o tom, zda-li by film o vyšších třídách mohl být zajímavý, protože mi ho nikdy nenabídli," říká.

Natočil však také úspěšné Nebezpečné známosti s Johnem Malkovitcehm, Michelle Pfeifferovou, Keanu Reevesem a Umou Thurmanovou a za režii Švidnlířů (1991) s Anjelikou Hustonovou a Johnem Cusackem byl nominován na Oscara. Před čtyřmi lety byl v Karlových Varech uveden Frearsův western Hi-Lo Country.

Amélie z Montmartru ve špinavém Londýně

Největší hvězdou nového filmu je Audrey Tautou, která se celosvětově prosadila v hlavní roli Jeunetovy Amélie z Montmartru. Objevila se i ve filmech Erasmus a spol a Má mě rád, nemá mě rád, kde se podjala obtížné role psychicky labilní studentky.

Hlavní roli ve Špíně Londýna ztvárnil Chiwetel Ejiofor, který se objevil ve Spielbergově Amistadu.

Frears se zajímá o imigranty

Režisér tvrdí : "Žiji v multikulturní části Londýna. Když jdu po ulici, všímám si věcí kolem a cítím velkou změnu. když jsem si přečetl scénář Steva Knihta, můj pocit dostal konkrétní formu -Město imigrantů: takový je Londýn posledních deseti let. A takoví jsou lidé, díky kterým funguje naše ekonomika."

Původně tomu tak však nebylo. "Vychovávali mě ve středostavovské výhradně bílé společnosti. Od té doby, co jsem však otevřel oči, se všechno stalo mnohem zajímavějším."

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám