Hlavní obsah

Smích a slzy pro velkého Bébela, Kaurismäki provokoval

Právo, Věra Míšková, Cannes

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejmilovanější z francouzských herců Jean-Paul Belmondo měl na festivalu Cannes svůj velký večer. Nadšené volání Bébel!, což je láskyplná přezdívka někdejšího boxera, který letos slaví 60 let své herecké kariéry, provázelo už jeho příchod do sálu, kde na pódiu čekal syn Paul a nejbližší přátelé: Claudia Cardinalová, Jean Rochefort, Claude Lelouch a mnozí další.

Foto: Yves Herman, Reuters

Jean-Paul Belmondo se svou přítelkyní Barbarou Gandolfiovou na červeném koberci v Cannes.

Článek

Osmasedmdesátiletý Belmondo, z jedné strany opřený o francouzskou hůl a z druhé zavěšený do své italské přítelkyně Barbary Gandolfiové, vystoupal sice na pódium ztěžka, ale zářil jako zamlada a hůl dokonce se svým proslulým, nenapodobitelným úsměvem odhodil.

Prezident festivalu Giles Jacob mu pak čestnou Zlatou palmu předal před stojícími a dojetím plačícími diváky se slovy: „Dnes se vám podařil jeden z nejkrásnějších bláznivých kousků!“

„Jen pár slov,“ ztišil pak na okamžik sál Belmondo. „Chci z celé duše poděkovat všem, kteří jsou tady. Jsem velmi dojatý. Tato palma mě zasáhla přímo do srdce.“

O přátelství s Delonem

Zážitek ze setkání s velkým mužem pak pokračoval celovečerním dokumentem, který o Belmondovi natočili Jeff Domenech a Vincent Perrot. Nápaditě a vtipně sestříhané ukázky z filmů, vyprávění kolegů a přátel v čele s Alainem Delonem, který mimo jiné řekl: „Nikdy jsme nebyli sokové, protože jsme každý úplně jiný typ a hráli jsme zcela odlišné role. Naše přátelství tedy nikdy nemohlo trpět rivalitou.“

Tyto vstupy do ukázek z filmů jako U konce s dechem, Borsalino, Bláznivý Petříček, Muž z Ria, Acapulka i Hongkongu se zdaleka neomezovaly jen na fráze typu „Je prostě nejlepší.“ Byly plné zábavných historek i vřelých citů, a o to působivější, že mnozí z těch, kteří na plátně mluvili, zároveň seděli v sále. Smích a potlesk „na otevřené scéně“ zněly tedy skoro nepřetržitě a ukázky Belmondových kaskadérských kousků byly odměněny, jako kdyby se odehrávaly naživo.

Tleskalo se i těm, kdo se Bébelova dne nedožili: Annie Girardotové, Brunovi Cremerovi…

Celý večer byl nádhernou ukázkou toho, co byl a snad ještě je film a že Cannes jsou těch pár květnových dní v roce středem tohoto vesmíru.

Kaurismäki: Svět se mění, já ne

Velké očekávání v hlavní soutěži patřilo novince Akiho Kaurismaäkiho Le Havre. Nezklamal snímek ani enfant terrible finské kinematografie. Le Havre (francouzský přístav, kde se film odehrává) je malý film, ale velký příběh o tom, že dobrý člověk ještě žije, a najdete ho nejspíš mezi těmi nejprostšími a nejchudšími lidmi, s nimiž Kaurismäki soucítí silně a bez sentimentu.

On sám pak své pověsti dostál, když si na tiskové konferenci v paláci, kde kouření je co nejpřísněji zakázáno, docela klidně zapálil. Ani jemu to nebylo prominuto, nicméně na zašeptané, leč velmi důrazné napomenutí řekl: „Svět se mění, já ne.“ Cigaretu típnul, ale vytáhl z kapsy elektronickou a celou dobu si s ní hrál.

Reklama

Související články

Johnny Depp: Jack se vyvíjí

Americký herec Johnny Depp přišel na premiéru filmu Piráti z Karibiku na filmovém festivalu v Cannes. "Mám štěstí, že mě producenti přizvali, abych se na...

Výběr článků

Načítám