Článek
Ta totiž měla v sousedním Německu tak velký úspěch, že se musela prodloužit a do Prahy dorazila později. Kouzlo nechtěného však dokonale zafungovalo a obě přehlídky se překvapivě doplnily a vytvořily kompaktní celek.
Výstava Sarajevský atentát 1914 je složena z fotografií, které pocházejí z Národního historického archívu v Sarajevu. Zachycují poslední chvíle následníka trůnu arcivévody Františka Ferdinanda a jeho choti Žofie Chotkové. Nezapomínají ani na druhou stranu a zahrnují i osudy mužů, kteří atentát provedli. Kolekce je přehledná a vysvětluje daný čin opravdu detailně.
Prezentace Fotografové války je společným dílem Českých center a fotografa Jaroslava Kučery, který se ujal role kurátora. Kolekce třiceti černobílých snímků rakousko-uherských vojáků Gustava Brože, Jana Myšičky a Jendy Rajmana přibližuje válku v detailních momentech.
„Přestože jsou vystavené fotografie vlastně válečná reportáž, je třeba vyzdvihnout vysokou uměleckou úroveň všech děl. Jejich tvůrci byli opravdoví machři,“ zdůraznil na vernisáži kurátor.
Autoři se neomezují pouze na popis hrůz válečných útrap a všudypřítomné smrti, ale všímají si i celkové kompozice obrazu. Umí postavit několik dějů vedle sebe či za sebe a dokážou prolínat jednotlivé plány.
Fotografie Operace v polních podmínkách dokonce připomíná slavný Rembrandtův obraz Anatomie doktora Tulpa. Dílo může sloužit jako ukázka fotografického a zároveň i výtvarného citu těchto prehistorických „válečných reportérů“.
Obě výstavy nejen prezentují výmluvné svědky dávné, přesto stále živé minulosti, ale mají v sobě i nezpochybnitelnou uměleckou hodnotu.
Sarajevský atentát 1914 |
---|
České centrum, Praha, do 15. srpna |
Fotografové války |
---|
České centrum, Praha, do 20. července |