RECENZE: O5 a Radeček oslavili Valentýna bez kýče, s láskou

Valentýnské turné, to není zrovna běžná věc. Poprocková kapela O5 a Radeček se ho nicméně letos poprvé chopila a přilákala na ně tolik zájemců, že vyprodala všechna plánovaná vystoupení. Jejich výjimečnost je v tom, že pětičlennou skupinu doprovází smyčcové těleso olomoucké filharmonie Ceremony String Quartet. Pospolu servírují u fanoušků oblíbené písničky, kterých už má bezmála třicet let působící šumperská formace v repertoáru požehnaně.

Ondřej Polák (vlevo) a Tomino Polák spolu se smyčcovým kvartetem.

V Praze se koncertovalo v úterý ve velkém sále na Žofíně. Volba to nebyla až tak ideální, neboť akustika ve vysoké místnosti je zrádná a všichni ti, kteří byli na pódiu plus zvukaři museli jít s touto realitou do křížku. Nakonec to dopadlo vcelku dobře, a bylo to i proto, že O5 a Radeček dovedou zaujmout více způsoby.

Za ta léta na scéně si osvojili schopnost komunikovat s fanoušky nejen hudbou, nýbrž i slovem. Tomino Polák tedy zpíval i říkal to, co ho právě napadlo, i to, co chtěl opravdu sdělit. A publikum to očividně bavilo. Bylo jedno, jestli Polák zrovna vzpomínal na koncert ve Vratislavicích, kterým v pondělí celé turné začalo, vzkazoval to, co si někteří fanoušci vyžádali, či oslovil svou a bratra Ondřeje maminku s dotazem, zda je už na místě, když předtím poslala esemesku, že vlak ze Zábřehu, odkud do metropole vyrazila, má zpoždění, a neví, zda koncert stihne. Ukázalo se, že je vše v pořádku, neboť na synův dotaz ze zadních řad čile reagovala.

Publikum většinu písniček zpívalo s protagonisty na pódiu. Kapela mu vyšla vstříc v tom, že Radek Sekyra, její kytarista, jenž kdysi dal tělesu kus svého jména do názvu, připravil pro smyčce aranže podpůrné, nikoli takové, které by zásadně měnily stavbu původních verzí skladeb. Pětice se tak pojila se symfoniky v klidném souznění, což byla pro tento typ koncertu správná volba.

Na Žofíně v Praze se spojila popová kapela O5 a Radeček se smyčcovým kvartetem.

Příjemný hlas Tomina Poláka byl dostatečně vůdčí, ač nebyl vždy intonačně jistý. V zařazené coververzi písně od britských Coldplay jej na skok v roli frontmana vystřídal Radek Sekyra, obstál a sklidil za to dlouhý potlesk. Polákovi pak fanoušci tleskali za zpěv ve všech dalších skladbách, přičemž třeba poznamenat, že velmi dobře zněly vokální party.

Doprovodné smyčcové těleso Ceremony String Quartet je složené z houslistů Michala Mareše a Igora Kopytowicze, violistky Dominiky Mužíkové a violoncellistky Jaroslavy Petrové. Ono i kapela měly ze společného působení na pódiu evidentní hudební radost, což samo o sobě přispělo k vytvoření příjemného večera v důstojném prostředí legendárního sálu na vltavském ostrově.

O5 a Radeček okleštili večer od kýče, který svátek svatého Valentýna leckdy provází. K valentýnskému souzněním diváky nabádali mimoděk. Těm, kterým se lásky dostává, popřáli, a těm, kterým nikoli či na ni čekají, dali slovem i písněmi najevo, že trpělivost přináší růže.

O5 a Radeček
Žofín, Praha, 14. února

Hodnocení: 75 %