RECENZE: Němá tajemství. Sílu ženských hrdinek ještě umocňují herečky

Ke svému třetímu celovečernímu snímku Němá tajemství spojil režisér filmů 3 sezóny v pekle a Wilsonov Tomáš Mašín síly se zkušenou scenáristkou Alicí Nellis. A jakkoliv se na scénáři podílel i on, rukopis jedné z nejtalentovanějších českých filmařek je na výsledku znát.

Němá tajemstvíVideo: Donart Film

Nellis má už od svých prvních děl obdivuhodnou schopnost zobrazit na neobyčejném příběhu ty nejobyčejnější mezilidské, zejména rodinné vztahy, a nejinak je tomu i tentokrát. A opět jsou to především ženské postavy, které autorka vykresluje do hloubky a uvěřitelně.

Ústřední postavou je sice na první pohled muž, ten ale slouží de facto jen jako bod, od něhož se osudy tří žen odvíjejí. Veterinář Martin totiž po zranění, které mu způsobil kůň, trpí poměrně vzácným, ale děsivým následkem: afázií, tedy poškozením mozku, při němž pacient ztrácí schopnost mluvit a řeči druhých porozumět. A vedle toho je zprvu zcela, později z velké části ochrnutý.

Film však zkoumá především to, jak jeho nemoc působí na nejbližší - manželku, matku a majitelku koně, který zranění způsobil. A tady je Nellis velmi silná v kramflecích.

S velkým citem a porozuměním zobrazuje pocity i konání jeho milující ženy, její odhodlání udělat pro muže vše, co je v jejích silách, a ještě víc. Erika si nic nenamlouvá, ví, že všechno je špatně, a přijímá osud s pochopitelným zoufalstvím, ale zároveň velkým vlastním nasazením. Únava a pak i poznání tajemství, které nemělo být nikdy odhaleno, si však vybírá daň – a opět je to velmi přirozené.

Jana Plodková hraje Eriku skvěle, divák má díky jejímu výkonu pochopení snad pro každé hnutí ženiny mysli, pro každou nadávku, kterou ze zoufalství vykřičí. Je patrné, že Plodková přesně věděla, koho hraje, a velmi přispěla k vystižení Eriččina psychického vývoje.

Jana Plodková, Milena Steinmasslová a Magdaléna Borová v hlavních rolích.

Velký comeback zažívá v roli její tchyně Milena Steinmasslová, která neměla pořádnou filmovou roli léta, a byla to evidentně škoda. Její za všech okolností optimistická Dana jde na nervy tím, jak si odmítá připustit pravdu, ale současně divák musí i díky hereckému výkonu soucítit s ženou, která svého syna miluje onou bezpodmínečnou mateřskou láskou.

A velmi dobře vykreslená a zahraná je i majitelka koně Jana v podání Magdalény Borové. Postava ženy, která nezvána vstoupí po Martinově úrazu zvolna, ale postupně stále razantněji Erice i Daně do života, aby pomohla, je sice o něco méně originální, ale pořád ještě hodně dobře napsaná a zahraná.

Slabší než prokreslení a vývoj postav je kriminální zápletka, která celým filmem prochází. Až příliš čerpá z jisté velmi slavné detektivky a jejích četných adaptací a najdeme v ní i silný otisk jiného, rovněž známého seriálu. Obojí je při sledování vyšetřování hodně nápovědné. Konkrétní inspirační díla sice nelze kvůli filmové pointě prozradit, ale zkušený divák je bohužel zřejmě sám brzy odhalí. Navíc se do této linie „vloudil“ jeden podvod na diváky, a to je u tohoto žánru chyba.

Přesto však kriminální linie a její struktura dodávají filmu napětí, divák se nemusí zabývat jen tím, jak těžké je vyrovnat se se situací, která ve vteřině obrátila postavám život naruby, ale i sledováním vyšetřování, které v četných flashbacích jednotlivé postavy a jejich život „před i po“ odhalují. A budiž vyzdviženo, že i mužští představitelé se navzdory menším i méně barvitým rolím zhostili rolí vyšetřovatelů (Igor Chmela a Jan Révai), psychiatra (Jiří Havelka) a postiženého muže (Marián Mitaš) se ctí a poutavě.

Němá tajemství
Česko 2023, 107 min., Režie: Tomáš Mašín, hrají: Jana Plodková, Milena Steinmasslová, Magdaléna Borová, Igor Chmela, Jan Révai, Jiří Havelka a další.
Hodnocení: 80 %