Hlavní obsah

RECENZE: Na zlého pána současnosti doplatí až děti

Právo, Kristýna Čtvrtlíková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Francouzská spisovatelka Delphine de Viganová se nebojí píchnout do vosího hnízda. Ať už šlo v minulosti o téma bezdomovectví, bipolární poruchy, nebo nejčerstvěji o zhoubnost a zmar sociálních sítí. Ve své poslední próze Děti nade vše konstatuje, že těžké břímě života přesunutého do virtuálního prostoru ponese teprve generace dnešních nezletilých.

Foto: Odeon

Obal knihy

Článek

Na přelomu tisíciletí zažíval boom formát reality show, o dekádu později obdobně rapidně narostla popularita Facebooku, Instagramu a v nedávné době rovněž TikToku, jenž loni v žebříčku nejoblíbenějších internetových stránek neočekávaně sesadil z prvního místa globální vyhledávač Google.

Souběžně s nárůstem uživatelů se rozmohl fenomén takzvaných influencerů, kteří na úkor ztráty soukromí finančně prosperují ze sdílení každodenních okamžiků a více či méně skryté propagace rozmanitých výrobků a služeb.

Vítězkou i tragickou hrdinkou tohoto blaženého světa bez poskvrnky je Mélanie, kdysi bezúspěšná televizní soutěžící, odhodlaná dobýt v lecčem analogické online prostředí i za cenu rozkladu vlastní rodiny. Prostředkem sledovanosti se stanou ženini potomci, jejichž zdánlivě idylické dětství prodává už od raných let v ohňostroji fotografií a videí.

Autorce se povedlo vysochat hlavní postavu naprosto odpudivých vlastností, možná až příliš zveličenou, u níž se pod zářivou, okázalou slupkou bez vědomí její nositelky nachází zkažené jádro. Ze sobeckého jednání ji nakrátko vytrhne zmizení dcery, pravděpodobně unesené některým z fanoušků.

Ponurá detektivka z okolí Kadaně

Kultura

Román doposud vedený coby dystopie existující v současnosti začne od klíčové události lavírovat mezi drobnou detektivní zápletkou, zhmotněnou pozoruhodnými vstupy z vyšetřování, a hlubším filozofickým zamyšlením nad dopady sociálních médií. Opakovaně tak však činí nad míru vysvětlujícím způsobem, jako by autorka předpokládala, že je čtenář neznalý nebezpečnosti zanechávaných digitálních stop. Že je protagonistka viníkem, nikoli obětí situace, je nad slunce jasné.

V lecčem přínosnější je nazřít úděl dospívajících objektů Mélaniiných příspěvků, u nichž de Viganová nevěří v dobrý konec. Naopak se zřejmě po právu přiklání k názoru, že udání rodičů za porušení práva na ochranu osobnosti bude v blízké budoucnosti čím dál častější.

Delphine de Viganová: Děti nade vše
Odeon, překlad Alexandra Pflimpflová, 320 stran, 359 Kč

Celkové hodnocení 70 %

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám