RECENZE: Gereon Rath v Lunaparku ztrácí sympatie

Knižní série německého spisovatele Volkera Kutschera s komisařem Gereonem Rathem nabízí jistotu v tom, že se čtenáři vedle zajímavého příběhu dostane i dějepisného vhledu do doby, ve které se odehrává. Ten z knihy Lunapark, jež vyšla v Německu v roce 2016 a u nás před několika týdny, je vsazen do roku 1934. Autorova fikce se děje na pozadí skutečných událostí.

Volker Kutscher napsal několik knih s komisařem Gereonem Rathem.

V inkriminovaném roce už nacisté, kteří byli u moci, udělali z Německa policejní stát. Jednotky SA a SS v zemi nejenom udržovaly pořádek podle představ Adolfa Hitlera, ale řešily i vnitřní problémy. Příběh se odehrává v době příprav vedení SS na likvidaci homosexuálů v SA. Zaměřeny byly ve značné míře na skutečnou historickou postavu, spoluzakladatele SA Ernsta Röhma, který byl zavražděn 1. července 1934 během čistky nazvané Noc dlouhých nožů.

V nelehké situaci se ocitl i Rathův bývalý kolega z kriminálky Reinhold Gräf. Přešel k tajné policii kooperující s jednotkami SA. Pod tlakem dobových událostí a nálad v SS se ale nakonec musel obrátit proti svému homosexuálnímu příteli, jen aby zachránil svou pozici a dosáhl povýšení.

S Rathem pracoval v nutné součinnosti tajné a kriminální policie na případu vražd příslušníků SA. Hlavními podezřelými byli komunisté, kteří v té době mířili své výpady právě proti členům SA.

Do toho ale musel Rath naplnit ještě další zadání související s jeho osobními vztahy. Jedno se týkalo propuštění bývalého primátora Kolína nad Rýnem a přítele jeho otce, později prvního německého poválečného kancléře Konrada Adenauera a jeho ženy.

Druhé likvidace nebezpečného zločince Lea Juretzky, jenž se coby bývalý člen jedné berlínské zločinecké skupiny stal spolupracovníkem komunistů. Byl to v podstatě rozkaz, který Rathovi dal jeho informátor, berlínský boss podsvětí Marlow. Přidal k tomu i ultimáta, a tak se v ohrožení života ocitli komisařova žena Charly a jeho adoptovaný syn Fritze.

Politické souvislosti

Lunapark je nejvíce politický příběh Kutscherovy série s komisařem Rathem. Hlavní postava je přitom v dobovém dění málo orientovaná a naivní, což jí z dnešního pohledu ubírá na sympatiích. Její působení u policie je navíc neobvyklé. Z velké části pátrá po vrazích členů SA na vlastní pěst, pouští se tak i do nebezpečných operací a je zkorumpovaný zločincem, se kterým obchoduje s informacemi.

Z dosud spíše kladného hrdiny se v příběhu z nelehkých časů stala postava kontroverzní. Uniká z jednoduchých kategorií „dobrý“ a „zlý“. Jako důstojník kriminální policie chce zločince potrestat, jako zkorumpovaný policista sleduje vlastní prospěch. Přesto jeho osobnostní kouzlo z románu vyzařuje nejvíce, o post skutečného hlavního hrdiny nepřišel.

Kutscher vykreslil obraz Berlína v roce 1934 realisticky. Ve svých slovech a větách bezpečně zachytil neustálý strach, nedůvěru, roztržky mezi přáteli i v rodině, když si politické postoje navzájem protiřečí, také naivitu těch, kteří věřili, že špatné časy brzy skončí. Román je rovněž příspěvkem proti zapomnění, protože zobrazuje brutalitu SA, SS a Gestapa a bezmocnost těch, kteří stále věří v právní stát.

Pracuje s mnoha narážkami na případy z předchozích knih. Nevysvětlí je, jen je zmíní, takže čtenář, který pět v češtině dříve vydaných příběhů nečetl, tápe. Přesto má v ruce výtečně napsaný, v dialozích i vyprávění bravurní román, jehož více než šest stovek stránek je veskrze přitažlivých.

Volker Kutscher: Lunapark
Moba, překlad Tomáš Butala, 616 stran, 449 Kč

Hodnocení: 90 %