RECENZE: Ewa Farna dala svému popu více odstínů

Plných sedm let nechala Ewa Farna čekat své příznivce na další řadovou desku. Během té doby na pódiích přesvědčovala, jak znamenitá zpěvačka je, a nabízela ochutnávky toho, co ráda interpretuje a kam by mohla hudebně směřovat. Před pár týdny vydala album Umami, nejlepší, které natočila. Není to uzavření staré kapitoly, je to otevření nové.

Ewa Farna vydala nové album po sedmi letech.

Přitom nelze říct, že by se stylově usadila jen v jednom žánru. Nová kolekce je, pravda, popová, nicméně čitelné jsou i další inspirace. Třeba gospelové zpívání v úvodní Umami. Svědčí o tom, a další skladby to potvrzují, že Farna miluje zpěv (sbor se ještě několikrát do písniček vrátí), prolínání hlasů a s gustem servíruje chvíle, v nichž popouští uzdu svému hlasovému rozsahu, zvláště pak směrem k vysokým polohám.

Ty okamžiky jsou uchu lahodící. Společně s příjemnou barvou hlasu a dobrou artikulací říkají, že Farna je ve skvělé pěvecké kondici, v nejlepší, v jaké kdy byla. Řídce tomu jen zaškodí nesprávné přízvuky v textu (například „Proti vůli svý říct svoje nééé“ v písni No ne, či „Místo knihy film a místo věty heslóóó“ ve skladbě Zkraceno v překladu, ačkoli v tomto případě to může být vzhledem k tématu písně vtípek). Jde ale o výjimky, neboť jinak dodržuje přízvuky pečlivě.

Třináct položek na desce si mezi sebe rozdělilo několik producentů. Každý z nich pro tu svou udělal maximum, což s přihlédnutím k tomu, že jako základ měli k dispozici dobře vymyšlené písně, přineslo album velmi vyrovnané. Nepadá mu řemen, každá písnička má osobitý charakter, žádná zvukově ani stylově zásadně nevybočuje a opřené jsou obvykle o výrazný melodický nápad.

Obal alba Umami.

Přestože jde o moderní popové album, Farna a její producenti nepropadli touze skladby takzvaně přeprodukovat, zvukově načinčat. Ponechali jim v podstatě klasickou písničkovou formu, jen k základním živým zvukům přidali nepřehlédnutelnou hrst elektroniky, která primárně slouží písním. A tak není těžké si je pozpěvovat bez toho, že by měl člověk pocit, že mu k tomu chybí instrumentální stopy.

Nejvýraznější jsou Verze 02, Tělo, Vařím z vody či Ross & Rachel. Tyhle písničky mají potenciál zůstat v koncertním repertoáru zpěvačky i tehdy, až bude v budoucnu propagovat další, nové. Pozoruhodný je pak hlasový vklad Sofjana Medjmedje v Reinkarnační. Nejde totiž o bezpohlavní rapovou aktualitu (jak se to často děje), ale o razantní vklouznutí do písně a její následné sebejisté uchopení, které jí dá nový pocit, novou barvu.

V textech je Farna osobní. Zpívá o svém vztahu k synovi, o změnách, jimiž prošla, o lásce ke svému tělu, o tom, co se za poslední roky naučila. Používá k tomu přirozený jazyk. Její slovní obraty nejsou žádné básně, jsou ale funkční, srozumitelné, a když je v nich malé tajemství, není složité se mu dostat na kloub. A je i vtipná, třeba v písni Zkraceno v překladu, v níž je několik úsměvných obratů („Ze všech stran se zkratky valí, zkrácené mám už i svaly, krátkou mám i dlouhou chvíli…“).

Ewa Farna by v tomto hlasovém rozpoložení jistě dokázala zazpívat ledacos, mohla by se klidně věnovat i jazzu nebo šansonu. Zůstala však na popové cestě, přijala její současnou chuť, přidala k tomu vlastní představu a dala svému popu více odstínů a pocitů. Byla to dobrá volba.

Ewa Farna: Umami
vl. náklad, 36:36

Hodnocení: 85 %