RECENZE: Dejvické divadlo, jak ho znáte i neznáte

Dnes si už asi nikdo, kdo ví, jak je těžké sehnat lístky na představení Dejvického divadla, nedokáže představit, že by tomu někdy mohlo být jinak. Ale bylo. Cestu, jakou prošlo divadlo a soubory, které v něm hrály, za třicet let svého trvání, ukazuje třináctidílný cyklus Dejvické divadlo s podtitulem Dejvické divadlo od svých počátků po naše dny. Tedy od roku 1992 do roku 2020. První díl vysílala ČT art ve čtvrtek 14. září.

Ivan Trojan a Jiří Bábek v inscenaci Dejvického divadla Teremin.

Polodokumentární série, která přináší rozhovory s herci a tvůrci, je také plná dobových záběrů ze zkoušek a představení. A příběh Dejvického divadla ukazuje od samého začátku.

První díl ukázal první osazenstvo původně téměř sklepních prostor činžovního domu v pražských Dejvicích. Byli jím studenti Katedry alternativního loutkového divadla na DAMU, které si do nově vznikajícího divadla vybral Jan Borna. Ten také v dokumentu na dobovém záběru vysvětloval, že vedle loutkových představení dělali i činohru a operu. A rozhodně neměli vyprodáno.

„Měli jsme i večery, kdy se hrálo pro deset lidí,“ vzpomíná dramaturgyně divadla Eva Suková. Dokonce jednou se podle ní stalo, že byl v sále jen jeden divák. Přijel z Hradce Králové a herci hráli jen pro něj. Divadlo totiž brali s nadšením. Jak vzpomínali například Pavel Tesař, Lenka Veliká nebo Jan Vondráček, nechodili nikam na mejdany, ale byli spolu a vymýšleli, zkoušeli, inovovali. Poté co Jan Borna přivedl k souboru Jana Antonína Pitínského, stalo se v roce 1995 Dejvické divadlo Divadlem roku.

Dejvice soubor nakonec opustil a přesunul se do Divadla v Dlouhé. A začala se psát éra Miroslava Krobota. Ani tehdy ale ještě ani náhodou nešlo o vyprodaná představení. Do Dejvic za ním přišli například Ivan Trojan a Lukáš Hlavica z Divadla na Vinohradech, Martin Myšička z Národního divadla, Klára Melíšková přímo ze školy. Jejich vzpomínky jsou velkým zpestřením cyklu, nejvíc otevřený je David Novotný. Vzpomínají například na své představení Revizor, které s nimi nazkoušel ruský režisér Sergej Fedotov. Pro ostrá slova nejdou daleko. „Byl to ruský despotický režisér,“ říká například Novotný. A Trojan vzpomíná, jak před představením museli „zahřívat jeviště“.

Další díly se věnují slavným dejvickým představením, například Bratrům Karamazovým, Příběhům obyčejného šílenství nebo Tereminovi. A také tomu, jak se Dejvické divadlo stalo tím kultovním, kdy před ním kvůli prodeji vstupenek lidé bivakovali.

Díky cyklu mají lidé šanci nahlédnout pod pokličku slavného divadla a připomenout si jeho tváře a představení.

Dejvické divadlo
ČT art