Hlavní obsah

RECENZE: Braxton potvrdil svou výjimečnost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Uvedení opery Anthonyho Braxtona Trillium X v pražském Doxu+ bylo událostí. Nestává se, že si nějaký Američan vybere pro světovou premiéru svého díla Prahu. Saxofonista Braxton je navíc jeden z největších skladatelů.

Foto: PMP

Anthony Braxton

Článek

Začínal sice s free jazzem, ale už od sedmdesátých let se ve svých výbojích dostal do oblasti soudobé hudby, když pracoval s rozložením zvuku v prostoru, zaměřoval se na mikrodetaily, využíval grafické partitury a často nechal hrát jednu skladbu přes druhou. Práci na operním cyklu Trillium se věnuje více než třicet let a ukázal v ní, že porozuměl zákonitostem opery a dokázal si přitom uchovat vlastní pojetí.

Klasické árie Trillium X nenabídlo. Hudba je barevná, což je dáno bohatou instrumentací, kdy se v ní objevují i akordeon, klavír a celá paleta bicích nástrojů včetně marimb a vibrafonu. Stojí dost na clusterech a má až filmový ráz.

Braxton si uvědomuje význam příběhu a potřeby aktuálního tématu. Obé Trilliu X nechybí, i když de facto jde o čtyři jednoaktové opery. První jednání se zaměřuje na hamižnost korporátu a finančních trhů, které jsou stavěny na roveň pirátům. Třetí jednání toto propojení dotáhlo, když tři sestry získávají peníze bankovními loupežemi v takovém rozsahu, že si je nakonec všechny tři současně vezme za ženy za zvuků stylové hudby boháč.

Braxtonovu pojetí hudby je nejbližší druhé jednání, kde lidé žijí pod vládou robotů, což je téma staré, ale s nástupem umělé inteligence aktuální. Přesah přináší čtvrté jednání varující před zničením země, ať v termojaderné válce, nebo dopadem asteroidu.

Anthony Braxton: Trillium X
Dox+, Praha, 1. srpna
Hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám