RECENZE: Björk zpívala proti změně klimatu a nabídla přitom náramnou podívanou

Aktualizováno

Bylo to vyznání z toho, co islandská zpěvačka Björk nosí v srdci. Vzkaz o její neobyčejné lásce k přírodě a touze nastolit ve vztahu přírody s člověkem mír. Byl to také návrh, jak se svět může vypořádat se změnou klimatu. Koncertní show Cornucopia hledá naději. Ptačí zpěv, šumění moře, burácení vln i cvrkot přírody se v ní proplétaly se zpěvem a hudbou.

Björk v Praze nadchla vizuální podobou večera.

Islandská zpěvačka Björk ji v sobotu představila v zaplněné pražské O2 areně. Publikum, které bylo na začátku upozorněno na to, aby nepoužívalo fotoaparáty ani kamery, po celý večer sedělo. Nešlo totiž o klasický popový koncert, nýbrž o hudebně-divadelní představení.

Pod režijním dohledem argentinské filmařky Lucrecie Martelové a samotné Björk, s leckdy až fascinujícími projekčními prvky německého vizuálního umělce Tobiase Gremmlera a scénickým designem Britky Chiary Stephensonové měla Cornucopia premiéru v roce 2019. Dnes nese dvacet písní, z nichž více než polovina je z alba Utopia (2017). Doplňují je ty, které se tematicky s bojem proti změně klimatu sblížily nejvíce.

Björk vzala diváky do přírody.

Björk je jednou z mála umělkyň, které uspěly v komerčním světě a současně jsou respektovány za vlastní tvůrčí vize, jež jsou mainstreamu vzdálené. Její dosud nejpropracovanější koncertní show, kterou Cornucopia je, činí jedinečnou sólový zpěv, neustále se vyvíjející a proměňující projekce zaměřené na přírodu, výkon islandského pěveckého a flétnového sboru, harfenistky, perkusionisty i hudebníka obsluhujícího elektroniku. Ti všichni pospolu dokonale nahradili klasickou kapelu a dodali zvuku celého vystoupení neobvyklost a originalitu.

Björk dávala důraz na vizuální stránku

Když například rakouský perkusionista Manu Delago v jedné skladbě zčásti ponořený v akváriu hrál na misky pohupující se na vodě a do soundu skladby při tom smysluplně a taktně vtiskl i svěží zvuk vody z misek vylévané, byl to nejenom jeden z vrcholů vystoupení, ale i demonstrace hudební svobody a čistoty.

K silným položkám večera patřily i Björčiny šaty a masky, stejně tak na straně pódia vystavěná zvuková komora, v níž zpívala na studiové vybavení. Umožnilo jí to dostat do programu styl práce, s nímž nahrává alba. Kamera umístěná uvnitř přenášela obraz na pódium, respektive na jeden ze závěsů, které byly k projekcím kromě zadní pevné stěny využity.

Björk zpívala především písně z alba Utopia.

Album Utopia, jehož skladby tvoří základ koncertního programu Cornucopia, je hudebně i aranžérsky inovativní a neotřelé, pracuje s folklorními stopami, je jemnocitné, empatické, hravé, co do sdělení naléhavé, v součtu jaksi složitě krásné. Písně z něho si o vizuální provedení přímo říkají a je skvělé, že tuto inspiraci tvůrci nové pódiové podoby neobešli.

Björk na jednom z minulých koncertů

Björk se doslova měnila před očima.

Koncert, stejně jako deska, ale nenabízí vysloveně silné melodie, které by hrdě čněly nad ostatními. Ve své vyrovnanosti proto nepřináší v toku hudby nějaké překvapení. To, že na diváky během večera vlastně hovořila v aktivistickém poselství ze záznamu jen Greta Thunbergová, je pak důsledkem absence zpěvaččiny chuti navázat s publikem bližší kontakt.

Jakkoli tedy koncert trochu připomínal filmovou projekci, při níž se mezi diváky a herci na místě nekomunikuje slovem, rozhodně přinesl umělecký zážitek, na který se jen tak nezapomene.

Björk
O2 arena, Praha, 16. září