Hlavní obsah

Petr Štěpán z XIII. století o Vendettě

Novinky, Alex Švamberk

Nejvýznamnější tuzemští představitelé gotického rocku, skupina XIII. století, vedená Petrem Štěpánem, vydala nové album Vendetta. Opět se nese v klasických intencích stylu, je temné a pochmurné. Hovořili jsme s o něm se frontmanem Petrem Štěpánem.

Článek

Čas plyne, vy se však stále držíte postpunkového gothic rocku, přičemž zdůrazňuje vazby na Sisters Of Mercy a Cassandru Complex a Bauhaus, jejichž Belu Lugosiho jste na album nahráli. Co vás k tomu vede?

My prostě máme tuto hudbu rádi. Jsou to naše velké hudební vzory. Na těchto skupinách jsme vyrostli a jejich hudba, styl i charisma nás stále oslovují a stále v nich nacházíme značný zdroj inspirace. Domníváme se, že gothika byla po punku poslední skutečná revoluce rebelů, padlých romantiků a vizionářů. Jeho představitelé byli skutečné osobnosti. Dnes už jsou v rock - popu jen kašpaři.

Neuvažovali jste někdy o nějaké další změně, jako když jste od punku přešli ke gotice?

Ne, proč? Vždyť XIII. století podléhá svému vývoji. Zcela přirozeně reagujeme na vývoj gotiky, obohacujeme výraz, zvuk i význam textů. Domníváme se, že právě nové album Vendetta je toho dokladem. Cítíme se v této poloze hudby i výrazu dobře a vše, co realizujeme, z nás vychází přirozeně, k ničemu se nenutíme.

Na albu hrajete také jednu skladbu od Sex Pistols. Nepřemýšleli jste někdy o tom, že byste se vrátili k písním z dob Hrdinů nové fronty?

Již jsme to udělali - písní Obřad za mrtvé. Velmi vážně uvažujeme o zařazení písně Můj národ. Vzhledem k vývoji v této zemi to začínáme považovat téměř za nevyhnutelné. Obě zmíněné písně považujeme za nadčasové a za jejich obsahem si stále pevně stojíme.

Vaše současné texty se obracejí více k vnitřnímu vnímání světa. Proč mu dáváte přednost přes komentováním současného dění, jaké přinášely třeba Tanky v ulicích města?

To není pravda. Vezměte si třeba písně Vendetta či Rezident Evil. Jejich texty reagují právě na svět okolo. Mají zcela konkrétní politický a společenský podtext. Je pravda, že místy až tak radikální, že posluchač občas váhá, zda to myslíme vážně. Ty texty jsou o nadvládě korporací, ztrátě lidskosti a významu jedince ve společnosti, o celosvětovém ideologickém konfliktu....

Psát ty texty v jiné době, klidně bych je složil pro H.N.F., ale časy se změnily, tak i styl vyprávění je odlišný. Myšlenka ale zůstala stejná, ať jsou to Tanky nebo Vendetta.

Co si myslíte o propojení gotického rocku a témat S/M?

Nepovažujeme to za nic důležitého. Je to sice jeden z poznávacích znaků gotiky, ale spadá spíše do image fans a některých skupin. Na hudební vyjádření to však nemá bezprostřední vliv.

Co vás inspiruje v tvorbě, může jít o inspiraci ze života, ale také literární nebo hudební vlivy.

Necháváme se ovlivňovat vším, co jmenujete. Navíc bych doplnil i inspiraci filmovou. Působí na nás příběh, atmosféra a image, kterou určité filmy prezentují. Pro mne je to i určitá forma komunikace s fanoušky. Tím, že nezávisle na sobě sledujeme stejné filmy, čteme knížky, posloucháme žánrové kapely jsme na sebe "napojeni".

Posluchači se tak mohou lépe zamyslet nad tím, co jsem prožíval nebo měl na mysli, když jsem ovlivněn určitým vjemem psal určitou píseň. Mohou mne lépe pochopit. Vždyť, vcítit se do duše umělce, to je skutečné poslání hudby. Přede mnou to již ale prohlásil jeden člověk. Jmenoval se Ludwig van Beethoven.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám