Hlavní obsah

Pád Arkuna na jeviště Národního divadla patří

Právo, Radmila Hrdinová

Opera pražského Národního divadla (ND) zahájila novou sezónu uvedením poslední opery skladatele Zdeňka Fibicha Pád Arkuna, která zde měla premiéru měsíc po skladatelově smrti v listopadu 1900 a která se na české scéně neobjevila více než osmdesát let.

Foto: Hana Smejkalová

Alžběta Poláčková jako Margit a Aleš Briscein jako Jaroměr patřili k nejlepším zážitkům první premiéry Pádu Arkuna.

Článek

Není sporu o tom, že Pád Arkuna na jeviště Národního divadla patří. Tento ojedinělý český pokus o wagnerovskou monumentalitu nemělo možnost vidět na scéně několik generací operních diváků. A ať už jeho kvalitu zpochybníme či naopak nadhodnotíme, je dobře, že se s tímto dílem můžeme konečně seznámit v jeho plném rozsahu a působivosti.

Libreto Fibichovy životní lásky Anežky Schulzové staví na konfliktu drsných pohanských pobaltských Slovanů a germánských Dánů přinášejících na Rujanu křesťanství, což byla látka přijímaná z vlasteneckého hlediska v době vzniku opery přinejmenším problematicky.

Samo téma šíření křesťanské spásy se zbraní v ruce bylo ovšem pojato moderně i odvážně (v inscenaci ND nevycházejí v duchu díla z tohoto střetu jednoznačně ani křesťané, ani pohané), stejně jako Fibichův pokus o uchopení hudebního dramatu wagnerovskými příznačnými motivy a kompoziční monumentalitou.

Foto: Hana Smejkalová

Dana Burešová ztvárnila na první premiéře přesvědčivě Helgu.

Na druhé straně je ale komplikované libreto psané těžko srozumitelnou archaickou češtinou a nejvíc se z něho tak jako tak prosazuje milostný motiv prolínající celou operou. Stejně tak nelze přeslechnout, že Fibichova hudba kromě působivých lyrických i dramatických míst (závěrečné Te Deum!) přináší i podivuhodnou směsici líbivosti a dramatické propracovanosti.

Velkou zásluhu na rehabilitaci Fibichovy hudby má dirigent John Fiore, který coby „wagnerián“ zahořel vášní pro tuto operu a dokázal z ní vykřesat opravdu pozoruhodné barvy, dramatické souvislosti a v neposlední řadě i velké emoce.

Orchestr Národního divadla dovedl k energickému a zaujatému výkonu, což bylo patrné zejména na druhé premiéře, první premiéru poznamenaly zbytečné hráčské nepřesnosti a kiksy, zejména v žestích. Ale bez Fioreho entuziasmu by se návrat Fibichova Pádu Arkuna zřejmě vůbec nekonal.

Ideová symbolika

Je velkou otázkou, jak toto dílo, v němž se dobové operní konvence sváří s pokusem o ideovou symboliku vůbec inscenovat, zda zůstat u symbolistní oproštěnosti při vylíčení střetu křesťanství a pohanství (ale co pak s Helgou a celým motivem její lásky?), anebo se pokusit najít k opeře konkrétnější inscenační klíč.

Režisér Jiří Heřman šel druhou cestou, když příběh umístil do jakéhosi bezčasí, které svými atributy připomíná jak dobu premiéry, tak i současnost, a v něm se účinně snažil najít pro příběh určité symboly, jakým je v jeho inscenaci moře, loď, láska překračující smrt v postavě Helgy a nakonec i obrovité nákladní kontejnery, jež docela dobře navodily monumentalitu Svantovítovy pohanské svatyně.

Méně působivě vychází symbolika křesťanství, kříže jsou titěrné, kněz Absolon připomíná spíše Kryštofa Kolumba objevujícího Rujanu, a jeho i Dargunovi námořníci pak vzbouřence dobývající z Aurory Zimní palác. Na vině je jak kostýmní všehochuť s neodbytnou ruskou asociací, tak i řada u Heřmana nezvykle naivních hereckých akcí, jež ve své konkrétnosti a „operáckém“ provedení zavádějí příběh až k nechtěné parodii.

Obsazení obou premiér byla vyrovnaná - Dana Burešová i Marie Kobielská v postavě Helgy velmi dobře naplnily hudební i inscenační představu postavy, stejně jako Alžběta Poláčková a Pavla Vykopalová v případě Margit. Eva Urbanová dala wagnerovské Radaně dramatickou urputnost a démoničnost, Szilvia Rálik větší pěveckou i dynamickou propracovanost. David Szendiuch vytvořil v Dargunovi herecky přesvědčivou postavu, ale jeho více lyrický hlas není pro velekněze Darguna ideální, Ondrej Mráz byl v tomto směru daleko působivější, ale zase mu nebylo příliš rozumět.

Roman Janál pojal Dargunova soka Absalona víc lyricky i lidsky, Martin Bárta byl dramatičtější a monumentálnější v hlase i výrazu. Z ostatních postav vynikl hlasem i herectvím Aleš Briscein jako Jaroměr (ale i jeho alternant Martin Šrejma podal velmi slušný výkon), herecky i pěvecky přesvědčiví byli i oba představitelé Gunara Jiří Sulženko a Jevhen Šokalo, stejně jako alternanti Dolena David Nykl a František Zahradníček. A pochvalu zaslouží i sbor ND účinně posílený o Český národní sbor.

Pád Arkuna se asi nezařadí k diváckým trhákům, ostatně už druhá premiéra zela prázdnými místy. Ale pět repríz naplánovaných na tuto sezónu by si diváci neměli nechat ujít. Fibichova opera za to stojí. A její inscenování lze právem označit za počin právě nadcházející sezóny.

Celkové hodnocení: 80 %

Zdeněk Fibich: Pád Arkuna

Dirigent John Fiore, režie Jiří Heřman, scéna Pavel Svoboda, kostýmy Alexandra Grusková, světelný design Daniel Tesař, choreografie Jan Kodet, sbormistři Pavel Vaněk a Miriam Němcová, dramaturgie Ondřej Hučín. Premiéry 9. a 10. října 2014 v Národním divadle, Praha.

Související témata:

Výběr článků

Načítám