Hlavní obsah

Mount Everest září z obřího plátna

Novinky, Eva Zajíčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Téměř hodinový dokument Everest natočil americký kameraman a horolezec David Breashers při výstupu na nejvyšší horu světa už v roce 1996. Přesto je stále nejúspěšnějším z filmů, které kolují v síti velkoformátových a trojdimenzionálních kin IMAX. Everest vidělo už 22 miliónů lidí na světě. Teď se pokouší svůj úspěch zopakovat i v Praze.

Foto: Jana Matějíková

MČR v horském maratónu dvojic - vítězové

Článek

Prvním českým kinem IMAX na Floře prochází každý týden průměrně dvacet tisíc diváků a všichni chtějí zažít to, co mohli najít až do začátku léta nejblíž v Berlíně. Pocit, že film se neodehrává na plochém plátně, ale přímo před nimi.

"Biják" přilákal i naše horolezecké hvězdy

Everest je dokument, který ocení diváci nejen proto, že na nejvyšší horu světa se pravděpodobně nikdy nevydají. Neobvykle velké, pětadvacet metrů dlouhé filmové plátno bylo dostatečným důvodem, aby si na českou premiéru přišli oživit vzpomínky na nejvyšší horu světa i čtyři čeští vrcholoví horolezci: Josef Rakoncaj, Leopold Sulovský, Miroslav Caban a Josef Nežerka.

Každý z nich se na Everest vydal několikrát, a přestože si přivezli filmové záběry na desítky hodin, výkon Američana Davida Breasherse oceňují. "Na tak velké ploše jsou ty záběry mnohem působivější. Když padala lavina, chtělo se mi uhnout," komentoval film po promítání Rakoncaj.

Bez šerpů by nevzniklo nic

IMAX nebyl první, kdo se pokusil natočit velkoformátový dokument na Everestu, ale první, komu se to podařilo. "Breashers byl v té době zřejmě jediný člověk, který byl schopen takový film natočit. Je to zkušený horolezec a zároveň profesionální filmař," míní ředitelka kina Markéta Maříková. Přesto by to Američan nedokázal bez speciálně vyvinuté kamery a skupiny šerpů, kteří šestnáctikilovou optiku a kazety s filmy pomohli vynést k vrcholu.

"Znám horolezce, který s sebou měl foťák, a přesto nedonesl z vrcholu ani snímek. Měl co dělat, aby se vůbec vrátil včas," poznamenává Josef Nežerka.

V pásmu řídkého vzduchu ztěžkne i obyčejná jedenapůlkilová kamera, kterou s sebou nosí většina horolezců, a dokonce i fotoaparát. "Na Everestu jsem také točil, ale táhnout s sebou šestnáct kilo bych rozhodně nechtěl," přidává se Leopold Sulovský.

Josef Rakoncaj poukazuje na to, že na osmitisícovce je rizikem i pouhá obsluha kamery. "Zdržuje to výstup, hrozí vám omrzliny a zaostřovat se dá jen bez tmavých brýlí. Přitom vám může slunce poškodit sítnici. Stačí chvilka, vím to z vlastní zkušenosti. Mám doživotní následky."

Střecha světa diváky láká

Everest podle čtveřice českých horolezců nepatří k nejtěžším osmitisícovkám, přesto se nedá bez kyslíku porazit snadno. Většina se o to musí pokusit i několikrát. Napoprvé to zvládl Miroslav Caban. "Povedlo se mi to nejspíš proto, že jsem krátce předtím vystoupil na vrchol sousední hory. Tam jsem se aklimatizoval na pásmo řídkého vzduchu a měl víc sil na Everest," míní horolezec a upozorňuje, že mnohem těžší je slézt K2: "Josef Rakoncaj o tom samozřejmě skromně mlčí, protože tam byl."

Jenže Everest je střecha světa, a tak je pořád přitažlivější nejen pro horolezce, ale taky pro diváky a čtenáře. Dokumentaci, kterou pořídila čtveřice českých horolezců, právě zpracovává Česká televize. Na podzim je odvysílá v sedmidílném seriálu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám