Hlavní obsah

Moskevské divadlo N. V. Gogola uvedlo v Praze Sigareva a Ostrovského

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dva tituly - Sigarevovo Černé mléko a Ostrovského Bezohledné peníze - uvedlo Moskevské divadlo N. V. Gogola v pátek a sobotu na scéně pražského Divadla ABC. Sigarevova "černucha", jak autor označuje ruskou variantu "cool" dramatiky, je příběhem mladé dvojice dealerů, kteří prodávají pochybné čínské toustovače obyvatelům zapadlé ruské vsi.

Článek

Bezostyšně využívají naivity vesničanů, z nichž většina vůbec netuší, nač ty podivné stroječky vlastně jsou. Zní to jako anekdota, ale Sigarev ji proměnil v krutě pravdivý obraz generace, pro niž prachy jsou až na prvním místě a která se o ně dokáže postarat s velkou dávkou cynismu.

Hru uvedl v listopadu 2004 v Divadle Kolowrat režisér Jan Kačer s Richardem Krajčem a Martinou Válkovou v hlavních rolích. Sigarev při své návštěvě tehdy s inscenací neprojevil velkou spokojenost a označil ji za příliš psychologizující. Tím spíš budila očekávání inscenace Moskevského divadla N. V. Gogola. Ta byla ale ještě daleko tradičnější a psychologičtější než pražské provedení - popisná scéna realisticky zpodobňující nádražní čekárnu, protnutá masivním symbolem kolejnic ústících do publika, mrazivá noc věrohodně simulovaná svistem vichřice a "opravdickým" sněhem.

Dealerská dvojice Melkij alias Šura a Levčik vychází v podání ruských herců Ally Karavacké a Ivana Šibanova daleko mírněji než v Kačerově inscenaci. Jsou to celkem milí mladí lidé, kteří se k sobě chovají s lehkou odtažitostí dnešního mládí, pod níž ale pulzuje skutečný cit. Šura je trochu rozmazlená a sebejistá mladá dáma, otrávená z toho, že uvízla ve stanici, kde lišky dávají dobrou noc, Levčik celkem charismatický mladík, jehož prodejní aktivity budí v publiku spíše pobavený úsměv než znechucení nad cynicky páchaným podvodem, zvláště když vesničané jsou vylíčeni jako stádo groteskních tupců.

V druhé polovině sice postavy podle Sigarevova textu projdou jistou proměnou, ovšem Šura zde vypadá jako bytost emočně popletená prožitkem čerstvého mateřství, zatímco z Levčika se stává téměř seriózní otec rodiny. Jistě, i toto je možný výklad dvojice, ale je otázka, zda pod nezávazně sympatickou maskou je divák s to zahlédnout drsnou podobu Sigarevovy "černuchy" (zvláště když Levčikovi vkládá režie do úst i lyrizující vypravěčské komentáře). Jestliže pražská inscenace přišla Sigarevovi málo atakující, o moskevském Černém mléku se dá říci, že bylo spíše nevinně bílé a divákovo svědomí příliš "nepošpinilo".

Vasilij Sigarev: Černé mléko

režie Sergej Jašin a Jevgenije Kemarska, scéna Elena Kačelajeva, hudba Jurij Prjalkin. Uvedeno při hostování Moskevského divadla N. V. Gogola, 2. 2. 2007 v Divadle ABC

Reklama

Výběr článků

Načítám