Hlavní obsah

Michal Horáček: Někdy přemýšlím o rytmu nebo melodice

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před pěti lety zveřejnil Michal Horáček své villonské balady na internetu a vyzval skladatele, aby je podle svého zhudebnili. Sešlo se mu na jedenáct set skladeb, ze kterých dvaatřicet vybral na album Český kalendář, které vyjde 29. října. Ve středu startuje turné Mezi námi, na kterém společně s Kvartetem Mateje Benka a zpěváky Lenkou Novou, Františkem Segradem a Ondřejem Rumlem některé písničky představí.

Foto: PRÁVO – Jan Handrejch

Michal Horáček představí Český kalendář.

Článek

Minulý týden jste ohlásil konec prací na dvojalbu Český kalendář. Co bude dál?

Tím, že jsme ukončili práce na realizaci dvojalba, projekt nezmírá. Jsou různé způsoby, jak písně mohou žít dál. Jedním z nich je nahrání desky, dalším třeba živá vystoupení. 18. září vyjedeme s několika zpěváky a muzikanty na turné Mezi námi. Je věnované Českému kalendáři, představíme na něm písničky z něho.

Uvažujeme také o tom, že bychom připravili výjezd za krajany do Spojených států, kde bychom jim projekt představili. A pokud si všechno sedne, rádi bychom připravili i velký koncert s velkým orchestrem a v nových aranžích.

Český kalendář vyjde až na konci října, což znamená, že si ho návštěvníci koncertů nebudou moci pořídit. Není to škoda?

Turné neberu jako kšeft. Lidé na něm dostanou živé provedení písniček. Věřím, že když se jim písničky budou líbit, tak až vyjde deska, koupí si ji. Navíc budou koncerty pokračovat v listopadu, dokonce i v lednu, únoru a březnu.

V jakém stylovém rozmezí se písničky na chystaném albu budou pohybovat?

Jsou na něm samozřejmě hapkovské šansony. Nechybějí ale ani rychlejší skladby, tvrdší písničky, hospodský rock, který zastupují písně Wendela Dreiseitla, procítěné věci, jež napsala Katka Koščová, nebo moderní folkrock, který prezentuje Justin Lavash. Je to velmi pestré album, na kterém jsme využili i nástroje, s nimiž jsme dosud moc nepracovali. Například dechy.

Jak moc jste o hudbě přemýšlel vy, když jste některou z villonských balad dopsal?

To, co si v takové chvíli představuju, bych nenazval muzikou. Snad ale někdy přemýšlím o nějakém rytmu nebo melodice. Ty básně už s sebou nějaké vlastnosti pro zhudebnění nesou. Žádný skladatel si třeba nemůže dovolit dát přízvuk tam, kde není.

Býval jste při posuzování skladeb, z nichž jste vybírali na desku, v rozporu se svými spolupracovníky?

S producentem a aranžérem Michalem Pekárkem až tak ne. Spíš jsem býval v rozporu s Matejem Benkem, který písničky také aranžoval. Dohodnout se s ním na tom, aby přistoupil na osobitost autorů, bylo někdy docela těžké.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám