Článek
PŘEHLED SOUTĚŽNÍCH FILMŮ
Jeskynní lidé | Cavedweller |
USA, 2004 | 120 minut |
Režie: Lisa Cholodenko | |
Psychologické drama se soustřeďuje na ženu středního věku, která chce napravit své dávné chyby a uspořádat si uspokojivě svůj život po letech, poznamenaných dvěma neúspěšnými manželstvími. Lisa Choldenko natočila dva kritikou ceněné filmy. Temný debut High Art je z prostředí newyorských umělců, kteří propadli heroinu a zvrácenému sexu. Další snímek Laurel Canyon se odehrává na pozadí příběhů hudebníků, kteří v uzavřené komunitě dokončují desku. Konzervativně založený syn se vrací do rodného domu, kde producentka žije s mnohem mladším přítelem. |
León a Olvido | León y Olvido |
Španělsko, 2004 | 112 minut |
Režie: Xavier Sanchéz Bermúdez | |
Dvanáctiletý León je postižený Downovým syndromem Po smrti matky odmítá péči sociálních ústavů a trvá na tom, aby se o něho starat jeho sestra Olvido |
Můj nevlastní bratr Frankenstein | Moj svodnyj brat Frankenštejn |
Rusko, 2004 | 120 minut |
Režie: Valerij Todorovskij | |
V rodině moskevského vědce Krymova se náhle zjeví válečný invalida Pavel a tvrdí, že je jeho nemanželským synem. Krymov to vylučuje, ale ze soucitu Pavlovi zařizuje potřebnou operaci. Přes jisté indicie - až po drastickém únosu dětí i rodiny - Krymov pochopí, že se ujal psychicky vyšinuté bytosti. Režisér natočil snímek Milenec, který byl promítán v rámci Febiofestu. Na 33. ročníku karlovarského festivalu byl mimo soutěž uveden jeho film v zemi hluchých. |
Na břehu | Kenar-e Roodkhaneh |
Írán, 2004 | 80 minut |
Režie: Ali-Reza Amini | |
Režisér Ali Reza Amini ilustruje vliv politického teroru a válečné mašinérie na lidskou pospolitost. Kurdští uprchlíci směřují k íránským hranicím. Jedním z nich je mladá nevěsta, která šlápla na minu a nemůže se pohnout z místa. Do její blízkosti dorazí další exulanti. Režisér je také podepsán pod neorealisticky laděným filmem Dopisy ve větru. |
Napola | Napola |
Německo, 2004 | stopáž neuvedena |
Režie: Dennis Gansel | |
Sedmnáctiletý talentovaný boxer Friedrich je v roce 1942 přijat do elitní nacistické školy. Psychologický příběh vypráví o jeho přátelství se spolužákem Albrechtem a snaze mladíků morálně obstát uvnitř barbarských mechanismů nacismu. Režiséra proslavila úspěšná komedie Holky to chtěj taky. |
Nazítří | Másnap |
Maďarsko, 2004 | 120 minut |
Režie: Attila Janisch | |
Obyčejný městský muž přijede na maďarský venkov, aby převzal zchátralé stavení, které zdědil po vzdáleném příbuzném. Nedůvěřiví obyvatelé několika osamělých statků ho záhy vtáhnou do podivných událostí, jejichž smysl zůstává návštěvníkovi utajen. Vše se točí kolem vraždy patnáctileté dívky... Režisér je považován za nezávislého tvůrce, jeho filmy jsou velmi netradičně pojaté, jako by se odehrávaly mimo realitu. |
Nechte maličkých... | Lad de sma born |
Dánsko, 2004 | 104 minut |
Režie: Paprika Steen | |
Britt a Claes prožívají těžkou manželskou krizi, z níž nevidí východisko. Před několika měsíci zahynula jejich jediná dcerka při autonehodě a manželé jako by ztratili vůli žít spolu. Režisérka hrála ve filmech představitelů hnutí Dogma Larse von Triera (Tanec v Temnotách) a Thomase Vinterberga (Rodinná oslava). |
Niceland | Niceland |
Island, Německo, Dánsko, 2004 | 87 minut |
Režie: Fridrik Thor Fridriksson | |
Idealistický Jed a jeho přítelkyně Chloe si vzájemně slíbí, že se vezmou. Dívka se propadne do depresí kvůli smrti své kočky, bezradný mladík se přestěhuje do starého karavanu. Na vrakovišti poznává podivínského Maxe... Režisér Fridrik Thór Fridriksson ve své novince opět vypráví o rubu konzumní civilizace a o hledání štěstí. Fridriksson je u nás dobře známý jako režisér hořkých filmů Ďáblův ostrov z poválečného Islandu, kam pronikl rockandroll, i zimní road movie Zimnice a lyrické Děti přírody. |
Plášť do deště | Raincoat |
Indie, 2004 | 120 minut |
Režie: Rituparno Ghosh | |
V komorním milostném příběhu neseném v rozcitlivělé náladě deštivého monzunu vyhledá venkovský mladík Mannu v Kalkatě svou dávnou lásku Niru. Vypůjčený pršiplášť se stává metaforou příběhu o ztraceném citu, v němž se oba dávní milenci se zoufalým odhodláním oddávají šlechetné přetvářce. |
Pod jejím oknem | Pod njenim oknom |
Slovinsko, 2003 | 90 minut |
Režie: Metod Pevec | |
Duša je tanečnice. Pracuje jako instruktorka společenského tance na prahu třicítky. Zdánlivě nezávislá mladá žena však už slyší tikot biologických hodin a marně hledá svůj záchytný bod... V polovině devadesátých let natočil Pevec film Carmen o nemanželské dceři operního pěvce, která propadla alkoholu a skončí jako prostitutka. |
Pryč z toho světa | Kono Jo No Soto e |
Japonsko, 2003 | 123 minut |
Režie: Sakamoto Junji | |
Filmařská pocta průkopnické generaci mladých japonských jazzmanů, kteří se po druhé světové válce museli vypořádat se svou vášní pro typ hudby spojený s životním stylem amerických nepřátel. Pětice mladých muzikantů z kapely nazvané Lucky Strikers konečně může v roce 1947, dva roky po prohrané válce, vyměnit zbraně za hudební nástroje. Junji natočil řadu oceňovaných filmů (Face, Knock Out, Tokarev, Scarred Angel, Kao, Another Battle), které ukazují Japonsko z trochu jiné, často odvrácené stránky. |
Slavíci v kleci | Les choristes |
Francie, Švýcarsko, 2003 | 95 minut |
Režie: Christophe Barratier | |
Pierre Morhange našel vztah k hudbě a smysl života díky svému učiteli hudby Clémentu Mathieuovi na internátní chlapecké škole. Právě on patřil k nejproblematičtějším žákům, na které neplatil ani místní tvrdý režim. A právě on se díky krásnému hlasu a talentu ocitl v centru učitelova boje o duše "ztracených" chlapců a krásu světa. Režisér spolupracoval se svým strýcem Jacquesem Perrinem na významných přírodovědeckých snímcích Mikrokosmos a Ptačí svět. |
Symetrie | Symetria |
Polsko, 2003 | 99 minut |
Režie: Konrad Niewolski | |
Ve vyšetřovací vazbě se ocitne nezaměstnaný mladík, kterého dementní stařenka označí za násilníka. Nevinný nemá alibi, ničí ho vězeňská rutina, zejména soužití s nesourodými muži.Případ se vleče, mladík propadá depresím. Jeho lidskou devastaci pak dovrší kolektivní zmasakrování zatčeného pedofila. |
Tady | Tu |
Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, 2003 | 90 minut |
Režie: Zrinko Ogresta | |
Autorský film Zrinka Ogresty tvoří série minidramat. Osudy jejich hrdinů (osamělý důchodce, mladá narkomanka, její sestra, herec alkoholik a válečníci vracející se k mírovému životu) se proplétají a doplňují. Válka jim vzala víc než zázemí a oni se už nedokáží vrátit zpět. Snímek byl oceněn Zlatou arénou na festivalu v Pule. Ogresta patří k nejvýraznějším chorvatským režisérům 90. let, zaujal už snímkem střepy z roku 1991, kde zachytil hrdinu vyrovnávajícího se komunismem i ustašovskou minulostí. Drama Rudý prach z roku 1998 ž reflektuje, jak válka rozvrátila společnost. |
Takové děti | Certi bambini |
Itálie, 2003 | 94 minut |
Režie: Andrea Frazzi, Antonio Frazzi | |
Rosario, který bydlí s nemocnou babičkou v ubohém bytě na předměstí, vyrůstá na ulici. Škola ho nezajímá, spolu se dvěma kamarády se poflakuje po okolí a snaží se vydělat alespoň trochu peněz. Zná jen svět chudoby a násilí a chce se podobat starším mladíkům, kteří už se zapletli se zločinem. Jenže kontakty s místním podsvětím mají pro Rosaria neblahé důsledky. Předchozí film obou bratů Nebe padá Il Cielo cade z druhé světové války se promítal na Berlinale v roce 2000. |