Hlavní obsah

Festivalový grafický design: hledání filmového pocitu

Novinky, Kateřina Farná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

KARLOVY VARY

Od roku 1995 je s karlovarským festivalem spojeno jedno jméno ­- Aleš Najbrt. I pod letošní grafickou koncepcí je podepsáno jeho studio, autorkou je však jeho partnerka Zuzana Lednická.

Článek

Najbrta, prvotřídního grafického designéra, k festivalu přivedl fotograf Tono Stano. Jejich společná práce pro 30. ročník MFF Karlovy Vary tehdy spočívala v připomenutí stého výročí české kinematografie.

Objednávka Jiřího Bartošky zněla jasně: retro plakát s připomenutím filmu Extase Gustava Machatého, ve kterém se poprvé objevila nahá žena. Aleš Najbrt na webových stránkách svého studia k tomu píše: „Tono Stano našel krásnou servírku v jednom nejmenovaném baru a udělal z ní retrohvězdu, která byla tehdy štítem proti konkurenčnímu festivalu v Praze.“

Kromě toho ještě k prestižní české filmové přehlídce přivedl scénografa Šimona Cabana. Ten svého bratra Michala a na světě byl jedinečný rukopis zahajovacích a ukončovacích ceremoniálů.

Loňský ročník započal novou tradici festivalových znělek. Objevují se v nich slavní herci a režiséři (Věra Chytilová, Harvey Keitel, Miloš Forman, Danny DeVito, letos nově Jiří Menzel a Andy García). Zásadní myšlenkou je příběh hlavní ceny Křišťálového glóbu poté, co si ji laureáti dovezou domů. [celá zpráva]

.:Stylová hra s písmem.

FOTO: PRÁVO - Kateřina Farná

Na černobílé znělky letos navazuje i minimalistické grafické provedení. „Původně byla typografická verze jenom v písmové variantě. Vytvořila jsem statický plakát, kde mi ale chyběl ten filmový pocit,“ říká Lednická.

Jednoduché černobílé provedení podle ní umocňuje pocit z filmu. „Tak mě napadlo převést to na fólii, na celuloid, který jsem posunula a vyfotila. A tím jsem navodila ten pocit z filmu,“ dodala.

Pro současnou grafickou podobu vytvořila speciální rozostřené písmo, které je posunuté, čímž přesně evokuje filmový pohyb. Písmo ovšem není vůbec nové, ve festivalové grafice se objevuje řadu let.

„Pro festival jsme ho použili už několikrát. Vždycky jsme jej nějakým způsobem modifikovali. Samo o sobě není zajímavé, ale dobře se s ním pracuje,“ uvedla laureátka ceny Mattoni Grand Designer pro rok 2008.

Související témata:

Výběr článků

Načítám