Hlavní obsah

Komorní scéna Aréna Ostrava byla podle kritiků letos nejlepší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Praze byly předány Ceny divadelní kritiky, dříve pojmenované po Alfrédu Radokovi. Divadlem roku 2016 se stala Komorní scéna Aréna Ostrava. Za herecké výkony byla oceněna Pavlína Štorková v titulní roli inscenace Olga/Horrory z Hrádečku, kterou Divadlo Letí uvádí v pražské Vile Štvanice, a Stanislav Majer v projektu Studia Hrdinů s názvem Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. V 25. ročníku ankety časopisu Svět a divadlo hlasovalo 89 kritiků.

Foto: Kateřina Šulová , ČTK

Herečka Pavlína Štorková převzala 20. března v Praze Cenu divadelní kritiky za ženský herecký výkon za rok 2016 v titulní roli inscenace Olga/Horrory z Hrádečku.

Článek

Nejlepší inscenací loňského roku byl vyhlášen projekt opery brněnského Národního divadla a Opery v Göteborgu, který v režii Davida Radoka a v hudebním nastudování Marka Ivanoviče uvedl Bartókův jednoaktový Modrovousův hrad a Schönbergovo první jevištní dílo Očekávání. Za hudbu byl oceněn Jiří Vyšohlíd z královéhradeckého Divadla Drak, který doprovodil inscenaci O bílé lani. Talentem roku je autor, herec a režisér Tomáš Dianiška, který po angažmá v Liberci zakotvil v pražském Divadle pod Palmovkou.

Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou se stala zmíněná Olga s podtitulem Horrory z Hrádečku autorky Anny Saavedry a režisérky Martiny Schlegelové.  Spoustu oceněných měla kategorie Scénografie roku. Vedle Jakuba Kopeckého, oceněného za královéhradeckou verzi Vianovy Pěny dní, jsou laureáty scénografové Lukáš Brychta, Štěpán Tretiag, Tereza Gsöllhoferová, Eva Justichová a Natálie Rajnišová jako tvůrci podoby projektu Pomezí, jehož dějištěm je neužívaný dům v pražském Karlíně. Tam měla inscenace loni v květnu premiéru. Nyní se vrací a do konce dubna bude mít deset repríz.

Ze zahraničí zaujali Němci  

Právě tento projekt vytvořil netradiční rámec Cen divadelní kritiky. Má formu takzvaného imerzivního divadla, které vtahuje diváka do děje. A tak se účastníci večera sami pohybovali po rozlehlém domě a vybírali si, čemu věnovat pozornost. Zkoumali detaily zabydlených prostor a skrytá zákoutí ve třech desítkách místností a odhalovali v nich záhadnou minulost zaniklého města. Ocenění se předávala na různých místech, ve zvukové podobě byla slyšitelná po celém třípatrovém domě.

V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla zvítězil Shakespearův Hamlet, jak ho v režii Thomase Ostermeiera uvedla berlínská Schaubühne na Pražském divadelním festivalu německého jazyka. Podle šéfredaktora Světa a divadla Karla Krále se 16 nominací vázalo na pražské scény, tři na brněnské a dvě na ostravské. Po jedné měla divadla v Hradci Králové, Liberci a Plzni. Téměř devět desítek kritiků v anketě upozornilo na 76 inscenací 31 divadel a 37 poprvé uvedených českých her.

Reklama

Výběr článků

Načítám