Hlavní obsah

Jubilanty Hollaru dělí od sebe půl století

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Sdružení českých umělců grafiků Hollar zahájilo sezónu tradiční výstavou v pražské galerii. Výstavní prostor byl věnován tentokrát dvaceti umělcům a umělkyním, kteří letos završí nějaké jubileum. Mezi nejmladším, čtyřicetiletým Bedřichem Kocmanem a nejstaršími, devadesátiletými Květou Pacovskou a Jindřichem Kovaříkem je věkový rozdíl půl století.

Foto: Jan Šída, Právo

Vladimír Suchánek je dlouholetým předsedou Hollaru. Na snímku s výtvarnicí Evou Vlasákovou.

Článek

Ovšem v případě výtvarného umění představuje čas pouze střípek v celkovém obrazu věčnosti. To je patrné při vzájemném porovnávání děl jednotlivých tvůrců. U žádného z nich si v duchu rozhodně neřekneme, že jde o anachronický a zastaralý výtvarný jazyk.

Například výše vzpomínaná Květa Pacovská. Její barevně úsporné serigrafie nazvané New York či Berlin se avantgardním pojetím blíží streetartovým či graffiti pouličním výbojům. Autorka využívá mistrně nejen křivek, ale i písmen a umí do kompozice smysluplně implantovat i své jméno coby writerské logo.

Foto: Jan Šída, Právo

Na vernisáži zahrála a zazpívala písničkářka Jana Šteflíčková.

Nové druhy budoucnosti

Podobně přistupuje k věci i Eduard Ovčáček. Jeho digitální tisky pracují také s literami jako s figurami, ale plochu pod nimi pojal jako abstraktní. Trochu připomíná rozpraskanou zeď a díky tomu evokuje explosionalismus Vladimíra Boudníka.

Futuristické vize přenáší na bílou plochu pomocí litografie Xénia Hoffmeisterová. Dílo z cyklu Nové druhy představuje dva stroje či snad diluviální ještěry. Jeden nese na zádech druhého, možná spolu i kopulují, a vytvářejí tedy ony nové druhy budoucnosti.

Foto: katalog výstavy, Právo

Někteří grafici vycházejí z klasické pohádkové ilustrace (Vladimír Suchánek, Osamění II).

Široký záběr grafické tvorby

Jindřich Kovařík (litografie Všechny mé radosti) čerpá naopak z klasické a tradiční české ilustrace. V jeho výtvarném postupu vystopujeme jak vlivy Jiřího Šalamouna, tak třeba i Josefa Lady či Adolfa Borna nebo klasického komiksu.

Z pohádkové ilustrace zase vychází Vladimír Suchánek (Osamění II). Štíhlá dívka hledící z okna připomíná zakletou princeznu ve vysoké věži černokněžníkova zámku.

Expozice představuje tak široký záběr tuzemské grafické tvorby, že ji můžeme brát coby reprezentativní přehlídku tohoto druhu umění. Kromě toho je obdivuhodné, že i dříve narození autoři dokážou vytvářet moderně působící práce.

Reklama

Výběr článků

Načítám