Hlavní obsah

Jiřina Bohdalová se stala Geniem smíchu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cenu Genia smíchu za celoživotní mistrovství a přínos komediálnímu žánru převzala ve středu na scéně Východočeského divadla v Pardubicích herečka Jiřina Bohdalová. Stalo se tak na závěrečném Galavečeru 22. ročníku Grand Festivalu smíchu, který se konal od 22. dubna do 4. května.

Foto: Michal Klíma

Jiřina Bohdalová na jevišti pardubického divadla, kde začínala svou kariéru.

Článek

Cenu uděluje Akademie Genia smíchu složená z divadelních kritiků, publicistů a teoretiků. Její název i podoba jsou inspirovány sochou Genia akademického sochaře Bohumila Kafky umístěnou v průčelí historické budovy Východočeského divadla.

„Za mnou na jevišti je nápis, že smích prodlužuje život. Já se směju pořád a snažím se to dodržovat, takže se podívejte na mě,“ řekla divákům herečka, která o den dříve oslavila své jednadevadesáté narozeniny a stále hraje v pražském Divadle Na Jezerce.

„Tahle cena je pro mě největším narozeninovým dárkem. Netušila jsem, že mě tak dojme, když jste všichni vstali, a já vám přitom ani nic nezahraju. Ráda se dělím o příjemné zážitky, takže tenhle okamžik bych vám všem přála zažít,“ uzavřela své vystoupení Jiřina Bohdalová.

Soutěžního programu Grand Festivalu smíchu, který představuje divákům nejlepší komediální inscenace poslední sezony, se zúčastnila divadla z Prahy, Brna, Liberce, Uherského Hradiště, a domácích Pardubic. O vítězích rozhodovala odborná i studentská porota i diváci svým hlasováním po každém představení.

Titul Komedie roku 2021 získala inscenace Semafor libereckého Divadla F. X. Šaldy, která obdržela i Cenu diváků a Cenu odborné poroty. Studentská porota udělila svou cenu inscenaci Ošklivec pražského Činoherního klubu. Cenu za nejlepší režii pak rovněž za Ošklivce získal Braňo Holiček. Protagonisté inscenace Ošklivec, Vojtěch Kotek a Marta Dancingerová převzali ocenění za nejlepší mužský a ženský herecký výkon.

Dramaturgie letošního festivalového ročníku promítla do soutěžních inscenací pestrou škálu možných podob komediální tvorby, od odlehčené crazy komedie (Bez roucha, Prokletí nefritového škorpióna) přes společenskou satiru (Ošklivec, Společenstvo vlastníků, Americký bizon) až po revuální kabaret o zrodu legendárního divadla (Semafor) a komorní muzikál (První rande).

Letošní ročník byl co do kvality velmi vyrovnaný a ocenění by si zasloužily všechny inscenace. A také organizátoři, kteří přes komplikace způsobené koronavirovou pandemií dokázali festival udržet a po kolapsu původně naplánovaného lednového programu ho uspořádat v náhradním jarním termínu.

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám