Hlavní obsah

Jindřich Štreit: Mezi venkovem a New Yorkem nedělám rozdíl

Novinky, Eva Zajíčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA/OLOMOUC

Fotograf Jindřich Štreit se vrátil z Čečenska a z Ingušska. Svoje starší snímky vystavuje od 25. září do 24. října Regionální centrum v Olomouci. Do 12. října jsou v Hospicovém sdružení Cesta domů v Praze - Holešovicích k vidění jeho fotografie O smrti.

Foto: Nemocnice Havířov

Přednáška o bondingu.

Článek

Vaše fotografie může člověk potkat i v malých, neznámých galeriích, stejně jako v prestižních světových muzeích. Napadlo vás už někdy, že třeba kvůli nedostatku času začnete nabídky odmítat?

Ne. Moje letité heslo je - není malých galerií. Nedělám rozdíl mezi venkovskou galerií a například muzeem Modern Art v New Yorku, galerií v Tokiu nebo v Paříži, kde jsem také měl možnost vystavovat. Pravda je, že mi to někteří lidé vyčítají. Ale pro mě je každá nabídka k výstavě pocta. Nevybírám si, neodmítám, jen se vždy snažím, aby se i v těch nejmenších galeriích prezentovaly výstavy důstojně. Lidé, kteří se tam přijdou podívat, si to zaslouží.

Souvisí to nějak s tím, že vy sám také vedete dvě malé galerie?

Ano, v Sovinci, kde bydlím a kde nás žije celkem osmnáct, vedu galerii už dlouhé roky. Kdyby k tomu mí přátelé nepřistupovali podobně vstřícně, nemohl bych tam udělat nikdy žádnou výstavu a galerie by si nikdy nemohla získat takové renomé, jaké má. To mě přirozeně těší, a proto ani já neodmítám žádné pozvání. Podobně se mi vedlo s galerií v nedalekém Bruntále.

Pražské hospicové sdružení Cesta domů, kde je do 12. října k vidění soubor vašich starších snímků, pečuje o umírající. Kdy se ve vašich fotografiích začalo objevovat téma smrti?

V posledních pěti letech se věnuji zdravotně postiženým, udělal jsem velký cyklus o stáří, takže jsem zrovna nedávno fotografoval i v olomouckém hospici na Svatém kopečku.

Smrt je téma, kterým se intenzívně zabývám posledních pět let. Na mých snímcích se ale objevuje už od šedesátých let, doslova od prvního filmu, který jsem kdy vzal do ruky. Celý život dělám fotky, které vypovídají o životě - a smrt je jeho přirozenou součástí. Protože žiju na vesnici, hodně jsem zpočátku fotil venkovské pohřby. K tématu jsem se tedy dostal naprosto přirozenou cestou, nebyl to plánovaný projekt. Smrt se objevuje v úplně každém cyklu, který jsem kdy fotil.

Také v tom nejaktuálnějším?

Ano, právě jsem se vrátil z Ingušska a Čečny, kde je součástí každého dne. Bez doprovodu vojáka se samopalem tam nesmíte na krok, smrt je všude kolem vás. Je to silný zážitek, ale člověk musí zároveň zůstat fotografem, jinak by jeho cesta byla zbytečná. Jako dokumentaristu mě mimo jiné zajímá, jakou roli hraje smrt v různých kulturách, jaké ji doprovázejí rituály. To, co jsem zažil v Ingušsku a Čečně, bylo až neuvěřitelné.

Čím to bylo tak zvláštní?

Za prvé - tam se nesmí fotografovat na hřbitově, takže když jsem chtěl fotit pohřeb, musel jsem jedině přes zeď. Pro nás je nezvyklé například to, že oni nepoužívají rakev, ale tělo pouze balí do plátna. Nejpozoruhodnější je velká rodinná oslava, která následuje po pohřbu. Ingušsko a Čečna jsou jediné muslimské země na světě, kde se takový typ oslavy praktikuje. Staříci z celého rodu se vždy sejdou a tančí takový zvláštní tanec, trvá to doslova celou noc, tančí nepřetržitě bez odpočinku, až do úmoru. Teprve potom následuje hostina: sejde se na ní celá rodina i všichni její známí.

Jedné z nich jsem se zúčastnil - trochu díky náhodě, ale hlavně osobním vztahům. Byl jsem tam na pozvání České katolické charity, která tam už několik let poskytuje humanitární pomoc a místní mají k jejím lidem důvěru. Musím říct, že po dvanácti nebo třinácti letech od revoluce jsem byl opět velice hrdý, že jsem Čech. Česká republika si tam získala obrovské renomé.

Vaše velké cykly zpravidla vycházejí i knižně. Vydal jste snímky z cest po maďarské pustě i Burjatsku. Bude to tak i s Čečnou?

Bude a docela brzy. Přijel jsem teprve před týdnem, ale šéf katolické charity mě požádal, abychom ještě do konce roku udělali z fotografií knihu a příští rok takovou větší výstavu. Bude putovat po České republice a pak i po Evropě, ale kdy a kde bude mít premiéru, vám ještě nedokážu říct. Ale už vím, jak se kniha i výstava budou jmenovat: Tak blízko, tak daleko. Uprchlické tábory, v kterých jsem byl, se totiž nacházejí na hranicích mezi Ingušskem a Čečnou. Čečenci se přes ty hranice dívají na svou vlast - a nemohou se do ní vrátit.

Anketa

Půjdete se podívat na fotografie Jindřicha Štreita?
Ano
72,4 %
Ne
27,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 29 čtenářů.

Učitel, knihovník a fotograf

Jindřich Štreit (1946) patří k renomovaným českým fotografům, který se dlouhodobě věnuje sociálnímu dokumentu. V posledních letech vyučuje dokumentární fotografii na FAMU v Praze a na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě.

Původně byl učitelem. Od počátku 70. let začal systematicky fotografovat venkovský život a romská společenství. Na počátku 80. let se účastnil nepovolené výstavy v Praze, vzbudil pozornost Státní bezpečnosti, následovalo zabavení negativů, pozitivů i fotoaparátu, odsouzení za hanobení republiky a zákaz vyučovat.

Stal se knihovníkem, ale i odsud musel odejít a přijmout práci dispečera ve Státním statku Ryžoviště. Brzy po listopadovém převratu v roce 1989 se stal zaměstnancem Muzea v Bruntále, od roku 1994 se věnuje výhradně fotografii.

Jeho snímky vlastní veřejné sbírky doma i v zahraničí - například Magyar Fotográfiai Muzeum, Muzeum Sztuki Lódž, The Museum of Modern Art New York, The Museum of Fine Arts, Houston, The National Gallery of Art, Washington, Tokyo Metropolitan Museum of Photography.

Od počátku devadesátých let už vydal šestnáct fotografických publikací. Kniha Cesta ke svobodě (1999) zaznamenává jeho čtyřletou zkušenost s komunitou narkomanů, kteří se léčí ze své závislosti v léčebně na Bruntálsku, k venkovskému životu se vrátil například v knihách Na konci světa - Burjatsko (1999 a 2000) a Puszta (2000).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám