Hlavní obsah

Hudební pocta Janu Husovi v Praze

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Oratorium Pravda v plamenech. Requiem pro Jana Husa (Wahrheit in Flammen. Requiem für Jan Hus) německého skladatele Ralfa Grösslera zaznělo ve středu 19. října v české premiéře v pražském kostele sv. Šimona a Judy.

Foto: Archiv sboru Joyful Voices

Requiem za Jana Husa zaznělo v Praze v podání severoněmeckého sboru a orchestru.

Článek

Na svém turné je uvedl pod skladatelovou taktovkou Sinfonic Gospel Orchestra, gospelový sbor Joyful Voices a Malý sbor ze severoněmeckého Wildeshausenu.

Dílo vzniklo v roce 2017 u příležitosti oslav 500. výročí německé reformace a vystoupení Martina Luthera, jehož předchůdcem a inspirátorem byl právě Jan Hus. Premiéru mělo v chrámu sv. Alexandra ve Wildeshausenu. Není to první gospelové oratorium Ralfa Grösslera, který od konce 80. let pod vlivem spolupráce s gospelovou zpěvačkou Joanne Bellovou začal koncipovat své duchovní skladby v prolnutí klasické a jazzové hudby.

Pravda v plamenech kombinuje latinský text requiem s dalšími vstupy z biblických a Husových textů v angličtině a němčině. Hudebně vychází z principu bachovského oratoria se sborovými chorály a gospelovými vstupy sólistky.

Zvuk velkého sboru střídají pasáže menšího chorálního tělesa, vydělujícího se z celkového sboru, s nímž vede hudební i významový dialog. Klasické obsazení komorního orchestru je obohaceno o sopránový saxofon, jemuž je rovněž určena role dialogu s hlasem sólistky. Tou byla Joanne Bellová, jejíž suverénní pěvecký výkon zejména zpočátku trochu poškodilo nedokonalé nazvučení. Němečtí hudebníci i sboristé podali Requiem za Jana Husa s velkým zaujetím a smyslem pro výrazové kontrasty díla a vysloužili si ovace pražského publika.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám