Hlavní obsah

RECENZE: Není všechno zlato, co Taylor Swift natočí a vydá

Americká popová hvězda Taylor Swift se obávala toho, že pokud jednou bude opravdu šťastná, její chuť skládat písně, nahrávat je a vydávat okorá a talent povadne. Opak je ale pravdou. Je šťastná a vydává další album. Třetí za poslední tři roky. Do toho ještě zásobovala publikum novými verzemi svých starších desek, na které ztratila autorská práva.

Foto: Profimedia.cz

Taylor Swift prožívá úspěšné období.

Článek

Pětatřicetiletá hvězda vydala své dvanácté studiové album The Life of a Showgirl. Děje se to v době, kdy se jí daří, má po ekonomicky i umělecky vydařeném dvouletém koncertním turné, zasnoubila se se svým partnerem Travisem Kelcem a je schopna skotačit z jednoho žánru do jiného a opakovaně uspět.

Dokonce má prý vliv na politiku i ekonomiku. Co řekne, je pro její fanoušky svaté, a kde se objeví, tam se byznys hýbe.

Mnoho jejích předcházejících alb obsahovalo pohledy do budoucnosti či minulosti. Na novince se však zaměřila na přítomnost. Nahrála ji s producenty Maxem Martinem a Shellbackem, s nimiž nespolupracovala už drahně let a se kterými točila ve své staré popové éře.

Písničky skládala během svého The Eras Tour v letech 2023 a 2024 a namísto toho, aby v nich pokračovala v hledání další umělecké polohy, stáhla se do prostého popového hájemství, v němž se nepokusila blýsknout ani zazlobit.

Texty jsou inspirované jejím životem na pódiu i mimo ně, což je vlastně přiznání, že v nich nejde o nic podstatného ani generačně vypovídajícího. Fanouškům, kteří rostli po jejím boku, nabízí jen další fázi milostných či vztahových příběhů.

Foto: Republic

Obal alba Taylor Swift

Netají se tím, že její současné štěstí se dostavilo po mnoha strastech, a že ač dosáhla hvězdného statusu, není její život zrovna lehký. Nic nového to není, pravda rozhodně ano.

Nejpřekvapivější je nicméně nedostatek chytlavých melodií, jak by se u popového počinu takové hvězdy slušelo. Písně jsou kvalitně vyprodukované, nahrané, zahrané i zazpívané, Swift má koneckonců už dávno velmi charakteristický a náležitě sexy hlas. Jenže nezapomenutelných momentů aby posluchač pohledal.

Nejsilnější je skladba Elizabeth Taylor. Její melodický nápad, především v refrénu, stojí nad ostatními. Několik působivých proměn nese Wi$h Li$t, dojemná a celkem milá je Ruin In Friendship, hřejivá zase balada Eldest Daughter.

Nesporně zajímavé také je, jak autoři nové písně Father Figure naložili s motivem ze stejnojmenné skladby George Michaela z roku 1987. Tím ale série pozitivních postřehů končí.

Nemůže nekonečně stoupat

Další písně patří v současné světové produkci k průměrným, a je jedno, že v poslední The Life of a Showgirl zpívá jiná popová hvězda současnosti Sabrina Carpenter. Většina skladeb na tomto albu je totiž zaměnitelná a zapomenutelná. Ale vzhledem k tomu, že obvykle nenesou žádnou přidanou hodnotu, je to v podstatě dobrá zpráva.

Zdálo se, že Taylor Swift může stoupat nekonečně vysoko. Na co sáhla, to bylo dobré, ať už to byly styly pop, alternativa nebo country. O koncertních úspěších ani nemluvě.

Teď ale vyšla nahrávka, která nese známky mírné stagnace. Mohla by proto popřemýšlet o tom, jestli by neměla dosavadní nadprodukci utnout a snažit se zase soustředit hlavně na dobré desky.

Taylor Swift: The Life of a Showgirl
Republic, 41:40
Hodnocení: 50 %
Související témata:
The Life of a Showgirl

Výběr článků

Načítám