Hlavní obsah

RECENZE: Jakub Hrůša se studenty i filharmoniky

1:50
1:50

Poslechněte si tento článek

Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša se na posledním koncertu ČF kromě prvního českého tělesa ujal i řízení České studentské filharmonie. A to v programu složeném z pohádky Rimského Korsakova a závěrečné části Sukovy tetralogie úzce spjaté s jeho životem.

Foto: ČF - Petr Chodura /Dieter Nagl

Jakub Hrůša je hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie.

Článek

Nikolaj Rimskij Korsakov ztvárnil legendární příběh o sultánovi Šahrijarovi a krásné i chytré Šeherezádě. Její vyprávění příběhů v tisíci nocích zprostředkoval jemně vykreslený zpěv houslí hostujícího Josefa Špačka. Jakub Hrůša s mladými hudebníky, kteří se s chutí a velkým instrumentálním uměním oddaně podřídili jeho erudici, rozkryl pečlivě jednotlivé motivy postav a obrazů.

Pohrával si s dynamikou a tempem díla, kouzlil s barvami a poskytl i příležitost nádherným sólovým vstupům dechové a žesťové sekce včetně lesního rohu a harfy. Jeho práce nesla tajemnou atmosféru očekávání nového příběhu a s lehkostí a půvabem znázorněnou nehynoucí sílu lásky.

Sukův Epilog pro orchestr, sbor, soprán, baryton a bas vznikající po patnáct let závěru jeho života se stal v podání České filharmonie monumentálním a hlubokým svědectvím lidské pouti po cestách života a smrti i zoufalého strachu a bezradnosti ze zániku existence.

Hrůša s filharmoniky budoval obraz neklidu a postupně vzrůstající naděje vycházející z pouhé vzpomínky na píseň matky, jež vede k očistnému závěrečnému vykoupení v osobě Poutníka.

Pokorné poznání ceny života se odrazilo i v hlasech sólistů Alžběty Poláčkové, Jana Šťávy a především Jiřího Brücklera. V neposlední řadě i ve výkonu skvěle připraveného Pražského filharmonického sboru. Díky Hrůšovi i interpretům působilo dílo na posluchače silou naléhavé a hudebně komplikované Sukovy zpovědi.

Česká filharmonie a Česká studentská filharmonie
2. května, Rudolfinum, Praha
Hodnocení: 100 %

Výběr článků

Načítám