Článek
Loni, dva roky po vydání debutového alba Irreality, se kapela dočkala milého překvapení. Vyhrála tuzemskou vyhledávací soutěž Czeching a byla vyslána na největší evropský showcaseový festival Eurosonic Noorderslag do nizozemského Groningenu.
„V konkurenci, která v soutěži Czeching byla, jsme s prvenstvím nepočítali. Byli jsme překvapeni a samozřejmě rádi,“ říká zpěvák, kytarista a autor písní Matyáš Adámek.
„Eurosonic je největší vyhledávací přehlídka v Evropě, sjíždí se na ni zástupci celého hudebního průmyslu a jde na ní o hodně. Dnes už si nicméně netroufám význam takových akcí přeceňovat. Naše účast na ní byla skvělá zkušenost, hodně jsme se připravovali a myslím, že jsme v plném klubu odehráli velmi dobrý koncert. Nepřetavili jsme ho ale v nic zásadního. Byly z něho vlastně jen hraní na slovenském festivalu Grape a nějaké kontakty, které jsme pak využili na balkánském turné,“ vysvětluje.
Turné se odehrálo také loni a sestávalo z koncertů na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Srbsku. Bylo největší, jaké skupina dosud podnikla.
„Některé koncerty byly super, některé byly trochu plonkové. Současně to bylo dost náročné, měli jsme dlouhé přejezdy, nicméně z dnešního pohledu jsem rád, že jsme to absolvovali. Hodnotím to veskrze pozitivně, i když nemůžu říct, že bychom teď měli touhu se na Balkán každý rok vracet. Za čas ale určitě,“ vzpomíná.
Zajímavý zážitek měli v rumunském Temešváru. „Byl to koncert, na který přišlo nejméně lidí. Měli jsme hrát s jednou německou kapelou, ale ta vystoupení na poslední chvíli zrušila. Hrálo se ve starém klubu, jenž měl vybavení možná z osmdesátých let,“ vypráví Adámek.
„Když jsme skončili, přišel za námi jeden pán, vyndal peněženku a každému z nás dal do ruky bankovku. V přepočtu to byla asi pětistovka pro jednoho. Řekl, že si koncert moc užil, a protože si myslí, že náš honorář nebude moc vysoký, chce nám něco přidat. Později jsme se dozvěděli, že to byl kněz z Temešváru, který chodí do toho klubu na koncerty docela často. Druhý den jsme ho potkali znovu. Šel zaplatit pokutu za parkování, kterou dostal, když byl na našem koncertě,“ dodává s úsměvem.
Klip k písničce Tunnel Vision z aktuálního alba Slun inicioval herec a režisér Jiří Rendl. Je to dlouholetý kamarád a podporovatel skupiny, jeden videoklip už pro ni předtím natočil.
„Letos v březnu vymyslel, že vzhledem k dobrým sněhovým podmínkám bude příběh klipu vrcholit na zasněžených horách. Z natáčení pak byl jeden z nejextrémnějších zážitků v mém životě. Celý den jsem chodil hlubokým sněhem a v mrazu, hrabal jsem rukama do sněhu a čelil opravdu ryze zimním podmínkám. Přesto to bylo super. Obětovat něco umění je vždycky fajn,“ povídá s úsměvem Adámek.
Podle něj je nové album Slun výsledkem zkoumání hranic toho, jak moc nesourodé prvky jsou Island Mint schopni spojit v jeden celek. Jsou na něm trip-hop, downtempo, country i stoner rock, přičemž se elektronické zvuky prolínají s akustickými.
„Jako autor písniček nechci zůstávat na místě. Mým záměrem je kapelu vždy dotlačit do něčeho nového. Jsem proto rád, že mi lidé říkají, že nová deska zní jinak než ta první. Myslím, že je přímočařejší a projevuje se na ní i to, že jsme v poslední době více hráli. Pracuju ve studiu, mám ambice jako producent, prostě jsem ze sebe chtěl dostat to nejlepší,“ uzavírá Adámek.



