Hlavní obsah

Harmonie protikladů duchovního poselství Sophie Curtilové a Miloše Cvacha

2:19
2:19

Poslechněte si tento článek

Pražské Museum Kampa připravilo zatím největší společnou výstavu dvojice tvůrců, kteří jsou pevně spojeni jak životními osudy, tak i výtvarným viděním světa. Výstava francouzské malířky či grafičky Sophie Curtilové a kreslíře i grafika Miloše Cvacha nazvaná Harmonie protikladů (trvá do 15. června) prezentuje jejich práce za posledních pět dekád.

Foto: Jan Šída, Novinky

Sophie Curtilová a Miloš Cvach představili svá díla v Museu Kampa.

Článek

Hned u vchodu prvního sálu se skví na bílém piedestalu prostorové objekty Miloše Cvacha Rané plastiky. Právě na nich je velmi dobře vidět, jak autor umí pracovat s minimalismem tvaru, jak dokáže cele využít redukce vizuality a jak chápe fenomén geometrické abstrakce.

Vedle visí soubor Rané grafiky Sophie Curtilové, využívající fundamentální barevné kontradikce. Má ráda totiž na první pohled strohou kontrastnost černé a bílé. Velmi často se na jejích artefaktech prolínají, případně doplňují, ostré hrany a polokulaté křivky. Někde vizuální dojem vyvolává jen strohost černého čtverce, jinde se jako květ černé růže rozvírají dvě polokoule.

Barevné pastely už posouvají fantazii pozorovatele o stupínek výše. Najednou nám před očima ožívají tvary z přírodního mikrokosmu a využité tvary připomínají listy exotických rostlin.

V druhém, rozlehlém sálu naplno ožívá silná stránka obou tvůrců, totiž smysluplné využití prostoru, a hlavně promyšlené umístění jednotlivých artefaktů do celkového kontextu. Miloš Cvach se svými reliéfy zavěšenými na velké bílé ploše zřejmě inspiroval jak japonským kaligrafickým písmem (především ve stylu základního tvaru), tak i neonovými reklamními nápisy (vystupují formou reliéfu do otevřeného prostoru).

Výrazné barvy, hlavně zelená, modrá, šedá a černá veškeré rozvěšené skulptury ještě více vizuálně povyšují. A to tak, že si jich každý návštěvník musí okamžitě všimnout. Stejně jako prostorových objektů umístěných na zemi v centru výstavního sálu. Vypadají trochu jako fragmenty betonových prefabrikátů postmoderních aglomerací.

Sophie Curtilová tady už svou pozornost zaměřila na mini formáty a prozkoumávala je v horizontálních i vertikálních řadách vedle sebe a pod sebou na velkém bílém obdélníku.

Jestliže výtvarnice tvrdí, že každé dílo se stává duchovním poselstvím, které má v divákovi vzbudit možnost snění, obrazotvornosti, myšlení…, vidíme na této výstavě v Museu Kampa zhmotnělou představu výše uvedené myšlenky nejen její, ale i Miloše Cvacha.

Související témata:

Výběr článků

Načítám