Hlavní obsah

Zvukař Richard Müller: Na filmu KaprKód jsem se vyřádil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mezi pěti filmy nominovanými v kategorii Nejlepší zvuk ve třicátém ročníku Českých lvů je i dokumentární opera KaprKód. Odkrývá dramatický příběh skladatele a zprvu prominentního komunisty Jana Kapra (1914–1988), který v roce 1968 změnil pohled na politiku a byl za to režimem perzekuován. Nominaci má sound designér Richard Müller. Je jeho čtvrtá.

Foto: archiv Richarda Müllera

Richard Müller ve svém studiu RichSound.cz.

Článek

Proměnil jste už nějakou ve vítězství?

Ani jednu, bohužel. Ale pracuji na hezkých projektech a jsem rád, že to někdo ocení. Jsem tedy poctěn už jen tou nominací. Ta samotná je pro mě úspěch, protože kvalitních tvůrců je tu dnes spousta.

Byla práce na zvukové stránce filmu KaprKód nějak specifická?

Dělám zvuk pro filmy hrané, animované i dokumenty. Mám to štěstí, že jsem mohl a můžu pracovat se skvělými režiséry, což platí i o Lucce Králové, režisérce filmu KaprKód. Pojala ho jako dokumentární operu a já zpočátku netušil, jaký úlet to bude.

KaprKód trailer Video: KaprKód / KAPR CODE

Zatímco v jiných dokumentech se pracuje s mluveným slovem a hudbou, my měli jako základní vyjadřovací prostředek hudbu. Jednu její část zkomponovala skladatelka Petra Šuška, druhá je výběrem z tvorby Jana Kapra. Pracovali jsme ale i se zvuky z archivů. Byla to pro mě výzva a současně příjemná práce, při které jsem se jako sounddesignér mohl vyřádit.

Je pro zvukaře důležité seznámit se s osobností, o níž je film, na němž pracuje?

Stoprocentně. Jsem postprodukční zvukař, což je práce na pomezí skladatele hudby a profese, která zodpovídá za technickou kvalitu snímku. Tím pádem mám škálu možností film dramaturgicky ovlivňovat. I kvůli tomu je pro všechny, kteří na něm pracují, důležité vědět, co obsahuje a o co mu jde.

Jan Kapr pro mě byla kontroverzní postava. Nakonec jsem ho ale velmi obdivoval. Vnímám ho jako totálního inovátora a stavím ho až někam k z mého pohledu největší osobnosti české filmové hudby Zdeňku Liškovi.

Foto: MFDF Ji.hlava

Z filmu Kaprkód (2022)

Kapr dělal podobné věci a s muzikou dokázal podobně pracovat. Po osmašedesátém však prozřel a komunistický režim ho za to umělecky ubil. Nemohl už ukázat, co uměl.

Jako zvukaři jsou u filmu kromě vás zapsáni i Michal Gábor a Petr Šoupa. Jak jste měli práci rozdělenou?

Obor filmový zvuk se skládá z několika profesí, takže jsem coby studiový zvukař měl ještě parťáky, kteří mi pomáhali v terénu. Nahráli mi zpěv sboru brněnské filharmonie, což byl primární zvukový záznam. Z něho režisérka vycházela při sestavování průběhu filmu. Pak se stříhalo a následně to přišlo ke mně. Já jsem vše zvukově upravil a dokončil technickou část práce.

Ještě bych zmínil svého spolupracovníka Štěpána Mamulu, který mi moc pomohl při konečné fázi zvukové postprodukce. Moji kolegové a parťáci jsou v kolonce zvuk zcela zaslouženě.

Dělníci z východu, zdravotnictví a dětský gang. Studenti soutěží o Českého lva

Kultura

Michal Reitler: Čeští lvi? Divím se, co se mi to přihodilo

Film

Reklama

Související témata:
Film KaprKód

Výběr článků

Načítám