Hlavní obsah

Cruzová a Banderas září jako primadony ve Filmu roku

Pokud si někdo myslí, že filmové hvězdy jsou nesnesitelné primadony, dá mu komedie Film roku, která po účasti v hlavní soutěži MFF v Benátkách vstupuje dnes do kin, za pravdu. Potěší o to víc, že legraci ze sebe, svých kolegů i celého filmového světa si v ní dělají Penélope Cruzová, Antonio Banderas a Oscar Martínez.

Trailer Film roku

 
Článek

Penélope Cruzová hraje slavnou režisérku Lolu, excentrickou a velmi sebevědomou ženu. Rozhodně ji nevyvede z míry, když dostane objednávku od osmdesátiletého miliardáře, aby natočila ten zaručeně nejlepší film všech dob. Jen ten, nikoliv podnikatelské úspěchy, mu totiž může zaručit nesmrtelnou slávu.

Lola má tedy neomezený rozpočet a vysoké umělecké ambice. Což je slibný začátek, tím spíš, že miliardář-producent koupil za nehorázné peníze práva na knihu, jež získala Nobelovu cenu.

Lolinou možná nesplnitelnou výzvou ale bude zkrotit své herce: Antonio Banderas hraje slavnou sebestřednou filmovou hvězdu, Oscar Martínez přehnaně uměleckého, charakterního divadelního herce. Oba jsou už legendami, ale každý je úplně jiný a rozhodně to nejsou kamarádi. Všichni tři dohromady vytvářejí filmovou sestavu snů s velkým talentem a s ještě větším egem, které se projeví už na jedné z prvních čtených zkoušek.

„Pedro se zoufale rozpláče. Zahraj to,“ zavelí režisérka. „Až při natáčení. Nemůžu se z ničeho nic rozplakat, musím se do toho vžít, soustředit se,“ namítne herec a jeho protějšek, filmová hvězda, jen na chvíli poodejde. Když se vrátí, zoufale se rozpláče. „Mentol, vždycky to používám,“ vysvětlí a ještě se posměšně zeptá: „Musíš vzpomínat na mrtvou babičku?“ A režisérka kontruje: „Felixi, v mém filmu to nepoužiješ!“

S postupujícím časem přestřelky mezi oběma herci sílí a je otázka, zda všichni tři ve zdraví přežijí natáčení.

Argentinské duo

Autoři filmu, scenáristická a režijní dvojice Gastón Duprat a Mariano Cohn, jsou filmaři z Argentiny. Poprvé se setkali na regionálním festivalu experimentálního videa v Buenos Aires v roce 1993, kde byl Gastón členem poroty a Mariano soutěžil se svým videem.

Začali si vyměňovat nápady, pracovali na společných projektech a stali se kreativními a obchodními partnery. V oblasti experimentálního filmu a videa vytvořili více než dvacet děl, která byla k vidění v kinech, uměleckých sálech a muzeích po celém světě.

Z jejich celovečerní filmové tvorby patří k nejznámějším Muž od vedle, který odhaluje střet mezi sousedy a to, jak se vyrovnávají se svými rozdíly. Film byl celý natočen v Casa Curutchet neboli Curutchetově domě, jediném obytném domě, který navrhl a postavil slavný švýcarsko-francouzský architekt Le Corbusier v Latinské Americe.

Úspěch měl i snímek Vážený občan, v němž je spisovatel Daniel Mantovani, oceněný Nobelovou cenou, pozván do rodného argentinského zapadákova, odkud kdysi utekl. Má mu být přidělen čestný titul váženého občana. Daniel se rozhodne poctu přijmout a vrátit se ke vzpomínkám, dávným láskám, starým přátelstvím. Přijíždí do povědomých ulic jako velká hvězda, ale z jeho návštěvy se rychle stává groteska, která postupem času hořkne.

Madona z Madridu

Filmu roku vévodí podle očekávání Penélope Cruzová. Ikonická španělská herečka, která nedávno oslavila 48. narozeniny, je jednou z mála Evropanek, které dobyly Hollywood. K nejzásadnějším okamžikům své kariéry řadí setkání se španělským režisérem Pedrem Almodóvarem i s Newyorčanem Woodym Allenem. Ještě před tím musela učinit klíčové rozhodnutí a vybrat si mezi taneční a hereckou kariérou.

„Tanci jsem se věnovala sedmnáct let, pak jsem se ale musela rozhodnout mezi ním a filmem. Tanec prostě nemůžete dělat jen napůl, navíc jsem věděla, že bych v něm nemohla být opravdu dobrá,“ řekla před časem v jednom z rozhovorů.

Zvolila si tedy film, a hned v tom prvním, jmenoval se Šunka, šunka, se setkala se svým budoucím manželem Javierem Bardemem. Jí bylo osmnáct, jemu třiadvacet a film byl plný erotického dusna. Jiskra mezi nimi ale přeskočila až o mnoho let později.

Opravdový průlom v kariéře zaznamenala po přestěhování do Hollywoodu, kde natočila romantické drama Dívka tvých snů (zahrál si v něm i český herec Miroslav Táborský). V thrilleru Vanilkové nebe pak hrála po boku Toma Cruise, s nímž tři roky tvořila pár, a v krimidramatu Kokain zazářila vedle Johnnyho Deppa.

Almodóvar ji poprvé obsadil do svého filmu Na dno vášně (opět v něm hrála s Bardemem), další průlom v její kariéře pak způsobil jeho snímek Vše o mé matce, kde ztvárnila roli jeptišky, která se spustí s transvestitou.

V roce 2006 byla Cruzová nominována na Oscara v kategorii nejlepší herečka v hlavní roli za Almodóvarův film Volver, a stala se tak první španělskou herečkou nominovanou na tuto cenu.

Tenkrát to ještě nevyšlo, ale Oscara za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli dostala jen o dva roky později, když se z ní stala múza Woodyho Allena a ten ji, opět spolu s Bardemem, obsadil do svého „španělského“ filmu Vicky, Cristina, Barcelona. Teprve od té doby tvoří s Bardemem pár, který vychovává syna Leonarda a dceru Lunu Encinas.

Cruzová natočila už přes padesát filmů, vedle ambiciózních Almodóvarových příběhů, k nimž patří z poslední doby Paralelní matky, hraje i v amerických blockbusterech. Po boku Johnnyho Deppa jsme ji viděli v Pirátech z Karibiku, Ridley Scott ji obsadil vedle Michaela Fassbendera a Brada Pitta do Konzultanta.

Věděl jsem, že chci hrát

Svět dobyl i Antonio Banderas, který je Cruzové hereckým partnerem už poněkolikáté. Stačí připomenout právě Almodóvarovy filmy Rozkoš v oblacích nebo Bolest a sláva.

I on začínal jako velmi mladý. „Bylo mi čtrnáct, když jsem poprvé vstoupil na scénu,“ zavzpomínal před lety na karlovarském festivalu v rozhovoru s Právem.

„Jak by mě tenkrát mohlo vůbec napadnout, že se z rodné Malagy dostanu až do Hollywoodu! Byl jsem zmatený a nejistý, věděl jsem jen, že chci hrát. Ale většina mých kamarádů také měla sny – chtěli být tanečníky, fotografy, herci –, a nepovedlo se jim to. Dodnes se s nimi vídám a vím, že dělají úplně jiné věci. Já jsem měl štěstí a vlastně pořád žiju ve snu.“

Také jemu pomohl do světa Almodóvar. Obsadil ho nejdřív do filmu Labyrint vášní, důležité však byly filmy Ženy na pokraji nervového zhroucení a Spoutej mě!

Právě v nich si ho všimli hollywoodští producenti a brzy dostal role ve filmech jako Philadelphia, kde hrál homosexuálního partnera Toma Hankse, nebo Interview s upírem, kde hrál s Tomem Cruisem a Bradem Pittem. Jeho kariéra pokračovala k Legendě o Zorrovi a dalším velkým hitům, ale vždy se rád vrací i k menším filmům.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám