Článek
Lokační manažer Jan Adler, který zodpovídal za veškerá tuzemská natáčecí místa, nejprve vybral zhruba sedmdesát lokací. Z nich si Wiseman vybral a následně s Adlerem obrazil asi čtyři desítky. Cílem bylo pozměnit vizuální stránku Baleríny, aby se oddělila od původního Johna Wicka.
Na tři natáčecí dny do Česka dorazil i titulní protagonista z originálu Keanu Reeves. Zahrál si ve scénách vznikajících u zříceniny letohrádku Belveder nedaleko Kutné Hory, kde zažije konfrontaci s novou antihrdinkou Anou de Armasovou, nebo na Masarykově nádraží v Praze.
„Natáčeli jsme až po jedenácté hodině večerní, kdy přijíždějí poslední spoje. Šlo o tříhodinovou akci, při níž přijel vlak, z něj vystoupil Keanu a to bylo všechno. Další záběry na místě odehrál jeho dublér. Měli jsme vyhrazenou první kolej, která je přilehlá k nádražní budově,“ popisuje Adler.
Diváci v Baleríně ovšem najdou i místa, která se napříč filmovou sérií opakují, kupříkladu kancelář ředitelky divadla s tváří Anjeliky Hustonové. Její interiér Adler našel na zámku v Dolních Beřkovicích na Mělnicku, schodiště, jež vede do kanceláře, zase v bývalém Desfourském paláci na pražské Florenci.
Příprava natáčecího placu u zříceniny letohrádku Belveder u Kutné Hory
Oříškem bylo najít lokaci pro filmový hotel Continental, v němž je podle pravidla majitele zapovězeno vraždit.
„Navrhovali jsme něco honosného, třeba budovu Živnobanky nebo Obecní dům v Praze. Režisérovi se ale nakonec nejvíc líbily vyklápěcí otvory na pražské náplavce, které jsme využili. Interiér hotelu se zčásti natáčel na Nové scéně Národního divadla,“ zmiňuje Zlatou kapličku, jež se mihne i v traileru filmu.
Scény baletních zkoušek vznikaly v pražském Hudebním divadle Karlín.
Největší problém byl podle lokačního manažera s nedostatkem sněhu. „Při natáčení honičky v autech na letišti v Brdech i přes předpoklady sníh prostě nebyl. Museli jsme smíchat skutečný s papírovým, což je ta vůbec nejhorší varianta. Bylo složité ho odklidit,“ upřesňuje Adler s tím, že lokaci musí po ukončení natáčení vždy předat v původním stavu.
Zapojil se i český fyzioterapeut
Se štábem během natáčení zamířil také do Hudebního divadla Karlín, restaurace Špejchar ve středočeské Březnici, továrny v Semilech na severovýchodě Čech nebo Štramberku v předhůří Beskyd.
Spolupracoval při tom s lokačními manažery Danielem Suhayem, Danielem Foldesem, Danielou Týcovou a Marií Annou Krušinovou a produkční společností Czech Anglo Productions.
Reevesovi a de Armasové pomáhal při bojových scénách fyzioterapeut Michal Novotný. Na plac dorážel kolem šesté večer a domů se vracel až ve čtyři ráno. Měl tam připravený improvizovaný ošetřovatelský stan, kde herce ošetřoval mezi natáčecími úseky a pomáhal jim zvládat náročný den.
Vstup do filmového hotelu Continental tvůrci našli na pražské náplavce.
Na Barrandově, kde film rovněž vznikal, pak využíval místnost s terapeutickým stolem. Řešil tam zranění, zároveň systematicky připravoval herce na fyzickou zátěž, kterou jejich role vyžadovaly. Zapojoval i prvky prevence, aby co nejvíce minimalizoval riziko úrazů.
„U herců nejde jen o to, aby pohyb provedli technicky správně. Je třeba do něj dostat i emoce, a právě tohle spojení často přináší největší zátěž, jak fyzickou, tak psychickou,“ vysvětluje.
Největší problém nastal s nedostatkem bílé nadílky. Produkce musela skutečný sníh smíchat s papírovým.
Novotný dříve spolupracoval převážně se sportovci. Posledních pár let jsou však jeho nejčastějšími klienty hollywoodské hvězdy.
Jeho prvním pacientem z této sféry byl Orlando Bloom, jenž si ho oblíbil natolik, že mu dal přezdívku Mago, což by se dalo přeložit jako fyzio-kouzelník. Nabídky pak prý přicházely samy.
„Práce je velmi podobná, ať už léčím fotbalistu Realu Madrid, herce nebo takzvaně obyčejného člověka. Přijdu, zeptám se, jaký má problém, pustím si do uší Mozarta a pracuji. Nenarušuji lidem soukromí, a to, myslím, hvězdy oceňují. Jsem samotář, který se jich na nic nevyptává a nechce po nich společné fotky,“ uzavírá Novotný.