Hlavní obsah

FFFILM na vodě a na kolech

Novinky, František Fuka

Po nějaké době se v našich kinech znovu objevuje bez debaty výborný naprosto rodinný film. Než se k němu ale dostaneme, musíme se prokousat jednou převrácenou lodí...

Článek

Jsem nucen se zármutkem v srdci konstatovat, že Wolfgang Petersen buď už zesenilněl a stal se z něj špatný režisér, nebo nikdy dobrým režisérem nebyl a já si to nechtěl připustit. Jako děcko jsem hltal Nekonečný příběh a Mého nepřítele. Jako trochu staršímu se mi dost líbilo Shattered, především jeho pekelná překvapivá pointa (aniž bych tehdy tušil, nakolik tento film vykrádá Hitchcocka).

S nasazením života s Clintem Eastwoodem byl poslední Petersenův film, který jsem bral vážně a Smrtící epidemii i Air Force One jsem chápal jako takovou jeho "hru se žánrem", kdy si vpodstatě dělá legraci z Hollywoodu. No a Dokonalá bouře a Troja mě přesvědčily, že si legraci nedělá, se žánrem si nehraje a myslí to vážně.

A teď přichází jeho Poseidon.

Jde o remake slavného katastrofického filmu Dobrodružství Poseidonu, takže se nebojím vám prozradit, že v něm jde o velkou loď, do které narazí ještě větší vlna, otočí ji dnem vzhůru a ti, kteří přežijí, se musejí z horního (nyní dolního) patra dostat "nahoru po schodišti dolů" a vylézt turbinou dřív, než se loď potopí. Přičemž "ti, kteří přežijí" je asi 10 lidí. Všichni ostatní jsou jen umírající kulisa v pozadí.

Dobrodružství Poseidonu se od typických katastrofických filmů liší v jedné drobnosti: Zcela mu chybí expozice (to je intelektuální název pro první polovinu filmu, ve které se dozvíme, co je kdo zač, abychom jich potom více litovali, až budou umírat). Vlna v Poseidonu přijde už někdy v desáté mnutě filmu a po ní nenásleduje nepřetržitá akce (to by bylo fajn!) nýbrž klasická katastrofická dějová kostra, ve které se střídají akční scény s vypjatými psychologickými, kdy hrdinové ztrácejí klid, mění se jejich povahy, obětovávají se jeden pro druhého, z gayů se stávají heterosexuálové a podobně...

50% těchto neakčních scén je v Poseidonu zcela zbytečných a druhých 50% je nechtěně k smíchu (takže jsou taky zbytečné, ale aspoň se při nich nenudíte). Je úplně jedno, že ve filmu hrají takoví frajeři jako Kurt Russell nebo Richard Dreyfuss (dělal jsem si legraci, zůstane gayem až do konce). Je úplně jedno, že v něm hrají takové fešandy, jako je Emily Rossumová a mají vlhké šaty. Žádná z těchto scén nefunguje a nejsem si jistý, jestli by fungovaly, kdyby film měl expozici.

A akční scény mají velmi proměnlivou úroveň. Na začátku uvidíme několik záběrů, které jistě byly velmi drahé (úvodní záběr, při kterém kamera oblétává loď, je prý nejdražší v dějinách filmu), ale většinou si u nich řeknete "fakt drahý trik!" než "fakt dramatická situace!". A také si užijeme fádního lezení úzkymi chodbami a šachtami, které se pomalu zaplňují vodou. Přesto, že je film překvapivě krátký, překvapivě se vleče.

V poslední Cinemě je rozhovor Ondřeje Vosmíka, ve kterém Petersen tvrdí, že chtěl natočit realistické klaustrofobické drama a srovnává Poseidon s výborným filmem Let číslo 93. Pokud Ondřej dobře rozuměl a Petersen to skutečně řekl, pak má buď velmi zvrhlý smysl pro humor, nebo je opravdu už příliš senilní a měl by filmařiny nechat. Poseidon patří k nejhorším příkladům filmů, do kterých byly nacpány velké peníze, hrají v nich dobří herci a výsledek je zcela bez života a za měsíc po něm ani pes neštěkne.

Ze zcela jiného soudku je naštěstí film Auta, který znovu dokazuje, že ať Pixar natočí cokoliv, je to skvělé. Jejich nový počítačový film je o mladém frajerském závodníkovi jménem Blesk McQueen, který se cestou na další závod omylem dostane do zapadlého městečka, kde je proti své vůli držen a nucen opravit zdejší silnici (kterou sám rozbil). Nejdřív samozřejmě všechny "vidláky" nenávidí, ale nakonec... Jistě tušíte, co se stane nakonec.

Originalita zpracování spočívá v tom, že se film odehrává ve světě, kde žijí pouze auta (a pár jiných dopravních prostředků), žádní lidé nebo zvířata. Tomu je celý svět podřízen a dává to tvůrcům možnost přijít se stovkami drobných vtípků, kterých si všimnete až na DVDčku. Z tohoto faktu ale současně pramení má lítost, že z celého toho jistě fantastického světa uvidíme vpodstatě jen onu zapadlou vesnici a dva závodní okruhy. Jak rád bych viděl automobilovou školu, porodnici, panelák nebo nevěstinec!

Výtvarná a technická stránka Aut naprosto nemá konkurenci. Všechny záběry jsou vytvořené raytracingem a skutečnost, že hrdinové jsou auta, rozhodně animátorům práci neusnadnila. Všechny ta auta totiž pohybují nejen pusou a očima, ale i celým zbytkem kapoty a každé z nich má svou unikátní "řeč těla". Takže se auto může poflakovat, vyděšeně našlapovat nebo se třeba plížit...

Auta nejsou tak nezapomenutelná a nadčasová jako Příběh hraček nebo Hledá se Nemo, ale pořád patří k absolutní špičce a nesnesou srovnání s ničím animovaným, co se letos v našich kinech objevilo. A to je důležité: Vysvětlit všem divákům, že Auta jsou úplně jiná liga, než nějaká Divočina nebo Karcoolka. Sice si pořád stěžuji na nedostatek originality v kinech, ale Auta jsou důkazem toho, že když máte schopný tým, tak ta originalita skoro vůbec není potřeba.

Auta půjdou v našich kinech dabovaná i titulkovaná (i když titulkované kopie budou jen tři). Film jsem překládal já a snažil jsem se většinu nahrávání dabingu být přítomen ve studiu (kde normálně překladatel nemá co dělat a za což pochopitelně není placen), abych režiséru Jiřímu Strachovi mohl být nápomocný, když bylo potřeba něco narychlo změnit (což se děje při dabingu prakticky nepřetržitě). Takže by ve výsledném dabingu neměly být vyložené nesmysly (respektive je tam jeden, ale asi si ho nevšimnete).

Nicméně, pokud je český dabing Aut dobrý a vtipný, je vtipný značně jiným způsobem, než jsou vtipné originální hlášky. V některých případech je česká verze vtipnější než originál (Bolek Polívka jako šerifské auto), ale téměř vždy je jiná než originál. (Koneckonců, ty legendární Filipovského dabingy také nemají příliš společného s originálem.) Takže bych vám primárně doporučoval podívat se, jaký film Pixar v angličtině natočil (v titulkované verzi), a teprve když se vám bude líbit (což jistě bude), jděte se podívat, jak dobře Češi tomuto filmu předělali zvukovou stopu.

Ne že bych chtěl podceňovat Richarda Krajča nebo Kateřinu Brožovou, ale Owen Wilson, Paul Newman a Tony Shalhoub taky nejsou špatní herci a hlavně si mohli své vtípky a improvizace vymýšlet jak chtěli a nemuseli se přizpůsobovat existujícím animacím (animovalo se až podle jejich hlasů). A pokud vám bude v titulcích něco připadat hodně podezřele přeložené, je to tím, že titulky vznikly adaptací definitivní dabingové verze a nikoliv naopak.

K premiéře Aut je také na dnešek naplánována tato akce, která mi připadá jako potenciálně dobrý nápad.

Premiéry týdne

Grbavica je jugoslávské drama z Balkánské války, které jsem neviděl.

No a pak tu máme Terryho Gilliama a jeho nejnovější film Krajina přílivu. Zde musím důrazně upozornit, že si zatím nemohu dovolit tento film recenzovat, protože jsem ho viděl za méně než optimálních podmínek a nikoliv celý. Je to příběh (vlastně spíš halucinogenní vize) malé holčičky (té samé, co hrála v Silent Hill), která vegetuje na farmě někde v pustině s (polo)mrtvým tatínkem a komunikuje převážně se dvěma zdejšími šílenci a různými imaginárními postavami. Takhle to vypadá, když se Gilliam naplno rozmáchne a žádný producent mu do toho nemluví. Ke kvalitám filmu se zatím vyjádřit nemůžu (pokusím se na něj ještě jít do kina), ale každopádně jde o záležitost, která je maximálně podivná, odvážná a živelná.

A přitom poněkud fádní, protože většina filmu se odehrává na jednom místě, i když viděném "různou optikou". Recenze Krajiny přílivu jsou velmi rozporuplné a rozhodně to není film, na který byste vzali přítelkyni, protože "dneska večer se chceme jít pobavit".

Ve zkratce...

Ve třetích Pirátech z Karibiku se konečně objeví Keith Richards v malé roličce otce Jacka Sparrowa (Johnnyho Deppa).

Tady je trailer na film Hollywoodland, vyprávějící pravdivý příběh o vyšetřování záhadné (sebe)vraždy herce George Reevese, který v 50. letech hrál Supermana (a neměl nic společného s Chtistopherem Reevem, který ho hrál o čtvrt století později).

Trailer na film, na který se v současné době těším úplně ze všeho nejvíc.

Na serveru bittorrent.com začali Warner Bros. oficiálně nabízet ke stažení nějaké staré westerny a pár dalších filmů.

Pokud máte rádi film a bizarní (ne)humor nevhodný pro děti, jděte sem a prolistujte si příspěvky od poledne 10. července dále.

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM: Všechno nejhorší 666

Dnešní FFFILM bude ve znamení ZLA. Sejde se v něm totiž dítě temna s novou komedií Martina Kotíka, která je pro mne dobrým argumentem proti novele zákona...

FFFILM: Šestnáct plus čtyři

Pod dnešním matematickým názvem se skrývají filmy 16 Bloků a parodie Scary Movie 4 (přičemž navíc 4x4 je 16). První z nich je policejní drama s Brucem...

FFFILM za plotem

Ve čtvrtek se dostávají do našich kin dva extrémně rozdílné filmy: Jeden z nich je veselý, barevný, se zvířátky, honičkami a výbuchy. Druhý je depresivní,...

Výběr článků

Načítám