Hlavní obsah

Dvořákova Rusalka v Amsterodamu není víla, ale prostitutka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moderní zpracování opery Rusalka od Antonína Dvořáka uvedla nizozemská Národní opera v Amsterdamu. Dílo pojali v hollywoodském stylu. Hlavní hrdinka, která není víla, ale prostitutka, se zamiluje do herce stříbrného plátna a Ježibaba jí pomůže ho okouzlit díky plastické operaci. Vodník je pasák, přiblížil amsterodamské zpracování české klasiky deník El País.

Foto: ČTK/Pancer Václav, Profimedia.cz

Operní pěvec Pavel Černoch

Článek

Roli Prince na prknech nizozemské opery v pátek ztvárnil český tenorista Pavel Černoch a Rusalku jihoafrická sopranistka Johanni van Oostrumová.

Příběh moderní Rusalky se odehrává v New Yorku v 50. letech minulého století a Rusalka, dívka z chudinské čtvrti, se zamiluje do prince z filmového plakátu, který podle recenze holandského serveru Theaterkrant připomíná hollywoodského herce Clarka Gablea. Cizí kněžna je podle tohoto pojetí rovněž hvězda filmového plátna, nápadně podobná herečce Marilyn Monroe.

Rusalka na prknech nizozemské opery sní o hollywoodské kariéře, proto jde za Ježibabou, kterou zpívá a hraje americká černošská mezzosopranistka Raehann Bryce-Davisová. Ta v tomto moderním ztvárnění vlastní kosmetický salon a nelegální kliniku plastické chirurgie.

„Pavel Černoch zpívá prince s jemností, něhou a v závěru smrtelně nemocnou touhou: čistý, sebejistý, elegantní,“ napsal v recenzi německý deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). „Princ českého tenoristy byl zajímavější divadelně než vokálně, ale svá omezení ve vysokém rejstříku vynahradil brilantní závěrečnou scénou,“ uvedl španělský El País.

Foto: ČTK/Ondřej Deml, Profimedia.cz

Dana Burešová a Martin Šrejma v opeře Rusalka v inscenaci Národního divadla v pražské Divoké Šárce

Podle FAZ udělali v Amsterodamu z Dvořákovy opery hollywoodskou show a publikum podle německého deníku „dávkovalo potlesk pozoruhodně dobře podle pohlaví a barvy pleti“. Ženy sklidily větší ovace než muži a černošská pěvkyně podle potlesku získala větší uznání než bílá.

Odvážné zpracování Rusalky na prknech nizozemské opery režíroval Němec Philipp Stölzl a Rakušan Philipp Krenn. Stölzl je jako režisér podepsán i pod několika filmy a také hudebními videoklipy, například skupin Rammstein či Faith No More, zpěvačky Madonny či rockera Micka Jaggera.

Dvořákova Rusalka, která měla premiéru v pražském Národním divadle v roce 1901, patří k oblíbeným dílům v řadě zemí. Romantické dílo, v němž se mísí pohádkové postavy s postavami reálného světa, uvede v úterý poprvé i slavný operní dům La Scala v italském Miláně.

Operní režisérka Veronika Loulová: Opera nejsou korunovační klenoty

Styl

Reklama

Výběr článků

Načítám