Hlavní obsah

Verdiho Aida otevře novou sezonu Janáčkovy opery Národního divadla v Brně

3:08
3:08

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Aktualizováno

Janáčkova opera Národního divadla Brno (NdB) otevře novou sezonu v pátek 26. září Verdiho Aidou v režii Magdaleny Švecové v hudebním nastudování dirigenta Jakuba Kleckera. Inscenace vznikla ve spolupráci s juniorským baletním souborem v choreografii Marka Svobodníka. Pod scénografii se podepsal Marek Cpin. Kostýmy originálně inspirované starým Egyptem vytvořila Linda Boráros.

Foto: NdB, Marek Olbrzymek

Faraon v podání Jana Šťávy a sbor Janáčkovy opery v novém provedení opery Aida

Článek

Premiérová spolupráce souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno (NdB) s Juniorským baletním souborem Balet NdB2 bude úplnou novinkou představení. Soubor mladých tanečníků z různých koutů světa je v těsném propojení s hlavním uměleckým souborem a spolupráce, která se nyní nabízí veřejnosti, je ve světě unikátem.

Foto: NdB, Marek Olbrzymek

Mladí tanečníci baletního souboru NdB2

„Tanečníci mě svým nasazením a profesionalitou absolutně strhli,“ popsal přípravu představení choreograf Marek Svobodník.

Pro nové provedení nové nástroje

„S velkou radostí jsem přijal nabídku nového hudebního nastudování Verdiho Aidy. Velká část opery je založena na ansámblových a sborových scénách, včetně triumfálního pochodu, hraného na aidovky (trubky). Pro novou inscenaci jsme pořídili zbrusu nové nástroje. V mém nastudování bych také rád zdůraznil stejně podstatnou, komornější stránku díla, se kterou Verdi mistrně pracuje především ve druhé polovině opery,“ uvedl dirigent.

Trubky, které hudebníci označují jako aidovky, jsou nástroje se specifickým zvukem, které Verdi nechal speciálně pro operu vyrobit.

„Aida je jedním z jeho mistrovských děl, kde nechybí žádná ze zaručených ingrediencí romantické italské opery – láska, žárlivost, politické intriky, velké sborové scény a nevyhnutelná tragická smrt. K tomu samozřejmě patří i skvělé pěvecké obsazení: Csilla Boross, Sung Kyu Park, Luis Cansino, Aleš Jenis, Anastasia Martyniuková a další. Diváci se mohou těšit na debut Elišky Gattringerové v roli Aidy a Václavy Krejčí Houskové v roli Amneris,“ uvedla Adéla Biravská, mluvčí Janáčkovy opery NdB.

Foto: NdB, Marek Olbrzymek

Václava Krejčí Housková v roli Amneris

Dílo tvůrci označují za ohromující a stále aktuální příběh plný působivé hudby. Ať to jsou slavné árie jako „Celeste Aida“, triumfální pochod či srdcervoucí závěrečný kvartet opery.

Režisérka Magdalena Švecová se snaží podívat na celý příběh jednak očima Amneris, jejíž láska k Radamovi zapříčiní ztrátu lidských životů včetně života jejího vyvoleného, ale také očima Aidy, která se ocitá uprostřed jiné kultury.

Velké scény střídá komorní drama

„Mně osobně na Aidě baví především disproporce mezi pompézními velkolepými scénami a komorním dramatem. Zároveň právě v tom spočívá největší výzva pro inscenátory,“ uvedla režisérka Magdalena Švecová.

A pokračovala: „Téma společenské hierarchie, nesvobody, manipulace davu skrze ideologii či mýtus, téma krutosti válek, kdy oslavované vítězství jedné strany zákonitě přivodí smrt a utrpení na straně druhé, téma nenaplněné vášně, která umí otočit lásku do spalující a slepé touhy po pomstě… Téma dilemat a vztahových trojúhelníků, kdy každé z řešení je dezolátní. To vše považuji za velmi nosné pro jevištní zpracování.“

Výběr článků

Načítám