Hlavní obsah

Své role hrají desetiletí a pořád mají vyprodáno

2:56
2:56

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Hodně věcí v životě dělám podle systému, opakovaně. Líbí-li se mi, jak někdo píše, přečtu jeho knihy do jedné. Podobně to mám s filmy, které si často (ne)vybírám podle režisérů a herců. Od oblíbených výtvarníků, výtvarnic mám doma víc než dva kusy. Seznam „musím vidět“ mám tak i u divadelních her. Teď si z něj odškrtávám ty, které mají po desetiletí na dílčích scénách vyprodáno. Některé vidím víckrát a moc ráda.

Foto: Marie Krbová

David Švehlík a Richard Krajčo v Divadle Ungelt, drama Deštivé dny

Článek

Naposledy jsem takhle seděla začátkem září na Deštivých dnech. Lístek na představení pražského Ungeltu jsem si vyprosila v květnu. Na mém seznamu klasiky měl totiž dlouhodobě záznam: neviděla jsem.

Určitě jsem v tom v ten chladný večer nebyla s tímhle „úkolem“ sama. Vedle hlediště se zaplnily i okolní prostory kolem něj, stály tam četné přístavky. Jen pro zajímavost, vidět v akci Davida Švehlíka a Richarda Krajča chtěli - co se týče složení publika - muži i ženy zhruba stejně. Takže jen sex-appeal dotyčných nebyl hlavním lákadlem k tomu zajít na ně do divadla…

Právě tam mi došlo, jak některá témata v čase zrají, jak v každém roce odrážejí hry jiné aktuální události, jinak a u publika rezonují. Stejně tak se s nimi mění výkony herců, kterých u podobných kusů obvykle na jevišti tolik není. Což bývá klíčem k tomu, aby se věc úspěšně hrála deset a více let.

Čest výjimkám v podobě Audience u královny (pár lístků ještě na příští měsíce zbývá) a Mauglímu (tam se chytnete ještě poměrně slušně, přece jen jsou dražší).

Tím dalším je, že hry sázejí na velká jména, která je v aspoň na začátku skoro automaticky prodávají (Petr Kostka, František Němec, Iva Janžurová, Martin Hofmann, Bolek Polívka, Ondřej Vetchý…). V souvislosti s Deštivými dny mě rovněž napadlo, že jsem leccos i díky nim, jejich hereckým výkonům viděla víckrát.

Takový Hrdý Budžes (volno až v únoru) s Bárou Hrzánovou je (bohužel) aktuální stále. Míříte-li rádi za poetikou, doporučuji Divadlo v Dlouhé a jeho Jak jsem se ztratil anebo Vánoční pohádku. Ke konci roku vás spolehlivě uklidní. Teď ji ale hrají „jen“ pro školy.

Název hryDivadloPremiéra
Podivné odpoledne dr. Zvonka BurkehoČinoherní klub Praha1990
Blbec k večeřiDivadlo Bez zábradlí1998
Oddací listRokoko (MDP)1999
Jak jsem se ztratil aneb Vánoční povídkaDivadlo v Dlouhé2000
Hrdý Budžespůvodně Divadlo A. Dvořáka Příbram2002
CyranoDivadlo v Celetné, Kašpar2006 (obnovená premiéra 2016)
Rozmarné létoDivadlo v Celetné, Kašpar2007
Shirley Valentinepůvodně Rokoko (MDP)2008
Tramvaj do stanice TouhaČinoherní klub2011
Deštivé dnyUngelt2012
KouleKlicperovo divadlo Hradec Králové2012
MauglíDivadlo Kalich2013
Pan Halpern a pan JonsonUngelt2014
Audience u královnyStavovské divadlo2015

Mezi tou vší již osvědčenou klasikou vám taky dojde, že naši herci umějí vážně skvěle hrát, když na to mají čas, prostor, herecké partnery/partnerky a látka je naplno osloví.

Laické stesky, bardi vymřeli, odrážejí stav spíš českých seriálů a filmů, kde se v rámci „úspor“ často kouzlí s časem směrem k minimu. Naopak se v nich tlačí nepřiměřeně na „zábavnost“, která obvykle není ani ve scénářích.

Všimněte si, že v mém výše uvedeném seznamu osvědčených divadelních titulů čisté komedie skoro nejsou. I beznadějně vyprodaná Koule s Pavlou Tomicovou v hlavní roli je svědectvím o časech minulých, do nichž se snad už nikdy nevrátíme.

Ostatně na ni si musím do Hradce zajet. Rovněž u ní mi roky svítí mentální záložka: musíš vidět. Jen jsem zatím nesehnala lístek tak, aby si to časově sedlo s mou cestou do východních Čech…

Anketa

Chodíte do divadla na stejné hry pravidelně?
Ano, moc ráda
17 %
Spíš výjimečně
33 %
Ne
27,2 %
Do divadla nechodím
22,8 %
Celkem hlasovalo 312 čtenářů.
Související témata:
Divadelní hra Deštivé dny
Divadelní hra Audience u královny
Divadelní hra Koule
Divadelní hra Hrdý Budžes
Divadelní hra Rozmarné léto

Výběr článků

Načítám