Hlavní obsah

RECENZE: Nebezpečně aktuální. Divadlo pod Palmovkou představuje svého „Oppenheimera“

2:37
2:37

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Pražské Divadlo pod Palmovkou vstoupilo do nové sezony inscenací Stefana Massiniho Projekt Manhattan. Nesmírně silný kus nabízí pohled na tvorbu zbraně hromadného ničení, ale také na životy všech důležitých aktérů celého procesu vývoje atomové bomby.

Foto: Martin Špelda

Jan Teplý coby J. Robert Oppenheimer v hlavní roli

Článek

Příběh J. Roberta Oppenheimera - otce atomové bomby - mohli televizní fanoušci částečně poznat díky seriálu Manhattan, ti filmoví pak díky předloňskému hitu Oppenheimer od Christophera Nolana.

Ve stejném roce jako film spatřila světlo světa i divadelní hra oceňovaného italského dramatika Stefana Massiniho, jež se v tuzemsku poprvé představila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.

Letos se tohoto kusu chopilo pražské Divadlo pod Palmovkou, konkrétně jeho ředitel a umělecký šéf Michal Lang. Stalo se tak při osmdesátém výročí „úspěšného“ konce Projektu Manhattan, v kontextu současných světových událostí však celá inscenace působí až nebezpečně aktuálně.

Tvůrci pod Palmovkou nabídli ve svém nastudování Projektu Manhattan dvě části, které se nesou v duchu dnes již zlidovělé hlášky ze Hřmění divadla Sklep.

V první části čekáme na hrdinu, on nepřichází. A ta druhá je jen o něm. Tato slavná hláška Davida Vávry zde však nevyznívá pejorativně, právě naopak.

V prvním dějství diváci naopak poznávají ostatní, v globálu méně známé vědce, kteří se podíleli na Projektu Manhattan. Prim zde hraje Leó Szilárd v podání vynikajícího Michala Lurieho, z pozice spojky vědců a vlády pak zaujme tradičně jistý Martin Němec coby bankéř a filantrop Alexander Sachs, jenž má ve Spojených státech obrovský vliv.

Foto: Martin Špelda

Michal Lurie jako Leó Szilárd

Na libeňské scéně se pak povedlo zakomponovat i ženský element v podobě tří vypravěček, jež doprovázejí obě dějství.

V rámci celé inscenace sice občas jejich přítomnost několikrát působí rušivě, ve výsledku jsou nicméně vítaným zpestřením.

Paradoxně, s nástupem druhého dějství, jež je, jak jsme nastínili dříve, celé o Oppenheimerovi v podání hereckého chameleona Jana Teplého, Projekt Manhattan občas ztrácí dech. Druhé části by prospělo zkrácení o několik minut, neboť některé pasáže působí zdlouhavě.

Celkově se ale v obou dějstvích daří skvěle pracovat s časovými skoky, kdy třeba v jednu chvíli sledujeme Oppenheimera ve školních letech, abychom během několika sekund skočili do jeho laboratoře.

Vítaným zpestřením, jež se už v Libni stalo v podstatě standardem, je pak využívání vizuálních záznamů během představení. Velmi působivě pak působí i kulisa atomového hřibu.

Foto: Martin Špelda

Projekt Manhattan v Divadle pod Palmovkou

Projekt Manhattan patří mezi nejsilnější inscenace posledních let a v současné době může působit jako letmý historický exkurz i hra, jež je paralelou k současným událostem.

Projekt Manhattan
Režie: Michal Lang, dramaturgie: Lenka Veverková, hudba: Michal Lang. Hrají: Jan Teplý, Michal Lurie, Martin Němec, Teodor Dlugoš, Kateřina Hrdinová, Lucie Michálková, Martina Krátká Frejová. Premiéra 19. září 2025 v Divadle pod Palmovkou, Praha
Hodnocení: 85 %
Související témata:
Projekt Manhattan

Výběr článků

Načítám